Ni reaksjoner etter kontroll. En semitrailer nektes å kjøre videre: – Den er veldig farlig

KONTROLLERT: Flere kjøretøy ble stanset i kontroll mandag. En semitrailer (ikke avbildet) ble stående igjen etter kontrollen fordi det ikke var forsvarlig å la den kjøre videre.

KONTROLLERT: Flere kjøretøy ble stanset i kontroll mandag. En semitrailer (ikke avbildet) ble stående igjen etter kontrollen fordi det ikke var forsvarlig å la den kjøre videre. Foto:

Av 22 kontrollerte tunge kjøretøy ved norskegrensa mandag hadde ni mangler – flere av dem alvorlige.

DEL

KAMPANJE: iFinnmark+ i ut året for kun 10,-

Ni reaksjoner ble resultatet da Statens vegvesens utekontroll kontrollerte tungtransporten i Tanadalen mandag.

Av de 22 kjøretøy som ble kontrollert ble det utstedt fem dekkgebyr. To andre fikk påbud om å sette på kjetting. To vogntog hadde også tekniske mangler.

Nektes å kjøre videre

En utenlandsk semitrailer var kun skodd med rene sommerdekk. Kravet til sommerdekk gjelder formelt sett først fra 15. november, men alle som ferdes på veiene i Norge har krav om å sko seg etter føret. Nå er det vinterføre og glatt. Vegvesenet stilte derfor krav om at sjåføren måtte sette på kjetting – men det skulle vise seg ikke å la seg gjøre: Kjettingene vedkommende hadde passet ikke traileren.

– Han blir stående til han klarer å framskaffe kjetting som passer, sier fagkoordinator John Erling Varsi.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FARLIG: Kjørte rundt på vinterføre med sommerdekk på hengeren.

FARLIG: Kjørte rundt på vinterføre med sommerdekk på hengeren. Foto:

– Farlige

Både utenlandske sjåfører og norske sjåfører gjorde seg skyldig å kjøre rundt med slitte dekk. De fikk kjøre til nærmeste verksted for å bytte dekk.

Til sammen ble det avdekket mangler på nesten halvparten av tungbilene i kontrollen. Det synes fagkoordinator i Finnmark John Erling Varsi er mye.

– Jeg synes det er ganske høyt. Det er klart, det er dekkproblematikk og kjetting som drar det opp, sier han.

– Er noen av disse kjøretøyene farlige?

– Ja, i hvert fall de som kommer med hengere på rene sommerdekk. De er veldig farlige, sier han.

De andre kjøretøyene hadde ett og to dekk som har vært dårlige på et vogntog. Det er ikke det alvorligste lovbruddet, ifølge han.

– Vi har stått på grenseovergangen: Det er viktig å få de luket bort før de fortsetter inn i Norge, avslutter Varsi.

Artikkeltags