Gå til sidens hovedinnhold

Nye prosjekter i gruva kan gi lokale jobber

Artikkelen er over 4 år gammel

Gruvearbeiderne blir ferdig med båtlasset malmkonsentrat denne uken. Selskapet håper å holde flest mulig i arbeid etterpå med hva driftslederen kaller «interne prosjekter».

– Det er prosjekter som skal gjøre vårt endelige mål mer sikkert. Ting som lokale folk kan gjøre, sier Arnfinn Mentyjærvi til Finnmarken.

Flere detaljer vil han foreløpig ikke ut med. Den siste måneden har opptil 50 arbeidere fraktet og foredlet jernmalm. Staben er gradvis reduser. Målet er å starte drifta opp igjen til våren, når nødvendige tillatelser er klare.

Malmen som er fraktet ut i høst, var allerede sprengt løs. Selskapet trengte ikke tillatelse til gruvedrift for å hente den ut.

– Vi jobber tett med NAV, og skal prøve å holde flest mulig i arbeid, sier driftslederen.

LES OGSÅ: Trenger opptil 50 arbeidere i oppstarten - langt flere har allerede søkt

Gruva vil ha behov for rundt ti personer til å drive vedlikehold og sikring de kommende månedene.Prosjektleder Thomas Bækø sier det jobbes parallelt med alle tillatelser.

– Det tar den tiden det tar. Det er i aller høyeste grad en svært byråkratisk prosess, konstaterer prosjektlederen.

LES OGSÅ: Nav: – Ikke sitt på gjerdet og la andre jobber glippe mens du venter på Sydvaranger

Selskapet vurderer småskaladrift til våren, på samme nivå som under høstens begrensede produksjon. Altså med rundt 50 ansatte. Bækø venter mer omfattende produksjon når malmprisene tilsier det.

Jernmalmprisen var historisk lav i fjor høst, da gruva begjærte konkurs. På litt under et år har den steget fra 46 USD til 56 USD per tonn, ifølge Indexmundi.

Sydvaranger Gruve

  • Hjørnesteinsbedrift i Sør-Varanger området, opprinnelig stiftet i 1906. Har utvunnet jernmalm i Bjrønevatn, transportert den med jernbane til krikenes, og skipet ut et foredlet produkt. På 1930-tallet var antall ansatte oppe i 1.500 personer (kilde: Industrimuseum.no)
  • Staten var hovedeier da driften ble innstilt i 1996. Eiendommene som fra 1999 var eid av Sør-Varanger kommune og Varangerkraft, ble i 2006 solgt til Oslo-rederiet Tschudi Shipping Company.
  • Gruvedriften ble gjenopptatt i 2009, grunnet stigende malmpriser. Det australsk-eide selskapet Northern Iron var hovedeier.
  • Ble konkursbegjært november 2015, etter store tap påfølrt av valuttaspekulasjon og synkende malmpriser. Nærmere 400 ansatte mistet jobben på dagen.
  • Investor og skipsreder Felix Tschudi kjøpte konkursboet for 78 millioner kroner i  april 2016. Selskapet annonserte 6. september samme år planer om sysselsette nye folk, teste utstyret og forsøke en svært begrenset produksjon.
  • Rundt 50 ansatte produserte høsten 2016 en båtlass malmkonsentrat.

 

Kommentarer til denne saken