Helikopterulykken: Håper de svarte boksene kan gi svar

Sysselmannen på Svalbard, Kjerstin Askholt.

Sysselmannen på Svalbard, Kjerstin Askholt.

Artikkelen er over 2 år gammel

Skal sendes til Moskva for analyse.

DEL

LONGYEARBYEN (Nordlys): Natt til tirsdag ble liket av én av de omkomne tatt om bord på G.O. Sars i Isfjorden. Letingen fortsetter med uforminsket styrke etter de syv andre som var i Mi-8 helikopteret da det styrtet torsdag ettermiddag, opplyser Sysselmannen på Svalbard, Kjerstin Askholt, til Nordlys.

Den omkomne ble lokalisert rundt 130 meter unna vraket på havbunnen mandag. Sysselmannen leder søket etter de syv andre.

Avdøde var tirsdag ikke identifisert. Kripos’ ID-gruppe har tjenestefolk på Svalbard. Russiske ID-eksperter er også med i arbeidet. Den omkomne skal fraktes til Tromsø for obduksjon.

En russisk delegasjon på rundt 40 mennesker deltar i søks- og hevingsoperasjonen. De ankom øygruppen søndag. Ifølge Sysselmannen er det godt samarbeid med de russiske mannskapene.

Sysselmannen kunne tirsdag ikke si noe om årsakene til ulykken. Den pågående etterforskningen tar også sikte på å avklare om noen bør stilles strafferettslig ansvarlig.

– Vi undersøker bredt for å finne årsaken og både vi og russerne er opptatte av å finne ut hva som skjedde, sier Askholt.

Søket etter omkomne tar utgangspunkt i posisjonen til helikoptervraket. Det er også foretatt undersøkelser for å fastslå hvor havstrømmene eventuelt kan ha ført likene, ifølge Sysselmannen.

LES OGSÅ: Skal heve helikoptervraket og ta det med til fastlandet

LES OGSÅ: Her ligger helikoptervraket på 209 meters dyp

Rimelig intakt

Russiske myndigheter skal være interessert i å delta i Sysselmannens etterforskning, men tirsdag formiddag hadde Sysselmannen ikke mottatt en formell forespørsel om slik deltakelse. Parallelt med Sysselmannens etterforskning, gjør Statens havarikommisjon undersøkelser med sikte på å fastslå årsakene til ulykken.

Helikopterskroget skal være rimelig intakt der det ligger på 209 meters dyp 2,2 kilometer fra Kapp Heer.

Det har ikke vært mulig å bekrefte eller avkrefte om det ligger noen i helikopteret. Tirsdag foregikk det fortsatt søk med miniubåter og sonar, samt leting langs strandkanten rundt havaristedet.

Svarte bokser til Moskva

Havarikommisjonen fortsetter sitt arbeid på Svalbard, og gjorde mandag undersøkelser i Barentsburg. Den har blitt forsterket med tre representanter fra russisk havarikommisjon.

- Vi har så langt samlet inn den informasjonen som er tilgjengelig før helikopteret blir hevet. Vi har samlet inn værinformasjon, informasjon om helikopteret og snakket med mennesker som har hatt innvirkning på driften av helikopteret, på norsk og russisk side, sier Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør for luftfart i Statens havarikommisjon for transport, til Nordlys.

Halvorsen kunne tirsdag ikke si noe om hva som har forårsaket ulykken.

Skipet Maersk Forza er ventet å ankomme søksområdet onsdag kveld, og vil umiddelbart gå i gang med hevingsoperasjonen. Helikopteret skal fraktes til Norge for videre undersøkelser. Om bord i vraket håper havarikommisjonen å finne tale- og dataregistratorene inntakt. De vil bli sendt til den russiske havarikommisjonens laboratorium i Moskva for analyse. 

- Vi har et upåklagelig samarbeid med den russiske havarikommisjonen. De følger akkurat de samme internasjonale retningslinjene som oss, sier Halvorsen.

Tiden det tar å hente ut informasjonen fra registratorene avhenger av hvilken tilstand de er i. Tale- og dataregistratorene er laget for å lagre informasjon om blant annet flymaskinens høyde, hastighet, kurs og motorinnstillinger, samt et lydopptak av hva som ble sagt av pilotene i tiden før ulykken. Havarikommisjonen håper at de "svarte boksene", som de populært blir kalt, inneholder informasjon som kan forklare hvorfor ulykken skjedde.

Ukjent årsak

Sysselmannens tjenesteskip Polarsyssel, kystvaktskipet KV Barentshav og Havforskningsinstituttets forskingsfartøy G.O. Sars, var alle i søksområdet tirsdag.

Det er ikke kjent hva som gjorde at det russiske transporthelikopteret aldri kom frem til helikopterbasen på Kapp Heer, utenfor den russiske gruvebyen Barentsburg, 40 kilometer vest for Longyearbyen. Helikopteret var eid av det russiske selskapet Konvers Avia og opererte for det statlige russiske gruveselskapet Trust Arktikugol.

Helikopteret var på vei fra den nesten fraflyttede russiske bosetningen Pyramiden nordøst for Longyearbyen da ulykken skjedde. Om bord var fem besetningsmedlemmer og tre forskere. Det var dårlig vær i området hvor helikopteret gikk ned.

Det ble satt igang en storstilt leteaksjon med Polarsyssel, Sysselmannens to helikoptre og flere sivile skip. Fredag ankom kystvaktskipet KV Barentshav søksområdet. KV Senja deltok også i operasjonen en periode. Redningsaksjonen ble formelt avsluttet etter funnet av helikopteret søndag.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken