Tidspress for å rekke fristen

ASO og TV2 på besøk i Tromsø for nye samtaler om Arctic Race of Norway. Fra venstre: Ole Skardal, Trond Ahlsen,  Claude Rach, Baptiste Kern

ASO og TV2 på besøk i Tromsø for nye samtaler om Arctic Race of Norway. Fra venstre: Ole Skardal, Trond Ahlsen, Claude Rach, Baptiste Kern Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Finansieringen av Arctic Race of Norway må skje innen oktober, om det skal bli et internasjonalt nordnorsk etapperitt neste sommer.

DEL

(Finnmark Dagblad) Fredag ettermiddag landet representanter i Tour de France-arrangøren ASO (Amaury Sport Organisation) Baptiste Kern og Claude Rach i helikopter i Tromsø, sammen med Arctic Race of Norway-ledelsen Ole Skardal og Knut-Eirik Dydbal, samt Trond Ahlsen fra TV2.

På programmet står blant annet møter med Troms Fylkeskommune og Tromsø Kommune, samt en statusoppsummering for hvor man står og ansvarsfordeling for arbeidet fremover.

ASO har krevd en økonomisk garanti på 60 millioner kroner over tre år for å gå i gang med prosjektet.

– Vi ser på muligheten for et løp sommeren 2013, og vi vet at det jobber med finansieringen. Men et slikt løp krever mye forberedelser, og vi må ha en avgjørelse i løpet av de nærmeste ukene, sier Baptiste Kern, direktør for markedsføring og utvikling av nye arrangementer i ASO til nordlys.no.

– Vil man utsette planene om man ikke klarer 2013 til 2014, eller er det «nå eller aldri»?

– Vel, vi mener at konseptet som er her, med hele kommunikasjons- og finansieringskampanjen, så ser vi mye entusiasme for prosjektet, og vi håper at vi får det til i år for det er en god tid for å få det til, og 2013 vil være det ideelle, sier Kern.

– To uker på oss

Presseansvarlig i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal er optimist med tanke på å rekke den knappe tidsfristen. Foreløpig mangler de 12 millioner kroner for hvert av de tre årene.

– Innen to uker må alt være på plass. Da settes den internasjonale kalenderen, da er det ingen vei tilbake. Vi har litt igjen å gjøre, men vi har gode signaler om partnere, som sier at vi bør klare å komme i mål. Og vi hadde ikke hatt disse med oss opp til Tromsø om vi ikke hadde trua på at vi skal komme i mål, sier Knut-Eirik Dybdal til Nordlys.

– Vi har signaler om at vi skal klare dette. Både politisk og nærligslivsmessig, og ikke bare i Nord-Norge, men hele Norge, sier Dybdal.

– Enorm markedsføring

Baptiste Kern mener et internasjonalt etapperitt på sykkel vil være enorm markedsføring av Nord-Norge. ASO distribuerer tv-bilder til 200 tv-kanaler i hele verden.

– Tour de France er historisk, men det dette prosjektet har til felles, er at det ikke bare handler om idretten. Tour de France handler om Frankrike, vingårdene, landsbyene, kirkene, livsstilen og så videre. Her kan vi fortelle historien om denne regionen, hvordan de lever og det fantastiske landskapet her. Det vil være en mulighet til å promotere Nord-Norge globalt, for potensialet her er fantastisk, sier Baptiste Kern.

– Bare på vårt siste prosjekt av året hadde leverte vi bilder til over 100 forskjellige tv-selskaper verden over, sier prosjektleder Claude Rach i ASO.

– Til sammenlikning sendte syv tv-selskaper fra medaljesermoniene fra VM på ski i Oslo i 2011, sier prosjektleder i TV2, Trond Ahlsen.

For ASO er Arctic Race of Norway fremst på lista over nye prosjekter de vil få til.

– Vi organiserer 40 sportsarrangementer hvert år, og jobberhele tiden med nye konsepter. Men innenfor sykling er det dette vi vil få til nå, fordi det er unikt, og det skiller seg ut fra alt annet i hele verden. Det er derfor vi er interessert, sier Baptiste Kern.

Artikkeltags