Dette stedet rykket nettopp et stort skritt nærmere å bli storhavn

Staten vil betale enda mer for arbeidet med ny havn ved Høybukta vest, bak flyplassen i Kirkenes.

UTVIDES: Foreløpig ligger bare noen plastbåter ved Høybukta vest. Stedet bak flyplassen i Kirkenes ligger an til å bli storhavn. Særlig nå som staten tilbyr seg å betale mye av forarbeidet.

UTVIDES: Foreløpig ligger bare noen plastbåter ved Høybukta vest. Stedet bak flyplassen i Kirkenes ligger an til å bli storhavn. Særlig nå som staten tilbyr seg å betale mye av forarbeidet. (Foto: )

DEL

Tilbud: iFinnmark + for kun 29,- ut påsken

– Fantastisk! Nå bærer det av gårde, sier kommunepolitiker Staal Nilsen (Frp) om gladmelding fra statens menn onsdag morgen.

Statens vegvesen og Kystverket tilbyr seg å ta ansvaret for reguleringsplanen i forbindelse med ny havn. De vil også dekke kostnadene etter nærmere avtale.

De to store etatene kom med tilbudet i en pressmelding onsdag.

Hvor den nye storhavnen skal ligge er ikke endelig bestemt, men regjeringen anbefalte i desember å betale veien til havna hvis den legges i Høybukta vest, like bak flyplassen.

LES OGSÅ: Nå har ministeren bestemt seg for hvilken havn han vil anbefale

Slik illustrerer Statens Vegvesen de ulike mulighetene for veiutbygging, avhengig av hvor de ulike prosjektene på Tømmerneset blir liggende

Slik illustrerer Statens Vegvesen de ulike mulighetene for veiutbygging, avhengig av hvor de ulike prosjektene på Tømmerneset blir liggende (Foto: )

Håper på første spadetak innen to år

Ettersom statlige midler også betaler planarbeidet – inkludert omfattende grunnundersøkelser og kartlegging av naturen – kan Sør-Varanger kommune spare store penger på å forfølge dette alternativet.

– Jeg håper vi er i gang med veibyggingen om et år, maks to år. Vi har holdt på med dette i flere år og vinglet mellom Leirpollen, Pulkneset og Gamneset. Nå er jeg enig med Arbeiderpartiet – vi har ikke tid til å diskutere mer, sier Nilsen.

Kommunestyret skal onsdag ta stilling til om de vil fortsette arbeidet med utvikling av Høybukta vest eller et annet sted, eller utsette hele prosjektet. Nilsen håper partiene samles om å komme i gang med Høybukta vest så fort som mulig.

Han har også stor tro på at prosjektet vil utløse bygging av jernbane fra Kirkenes til finske Rovaniemi.

LES OGSÅ: Ministeren om togplaner til en silkevei til sjøs: – For svakt funderte

REKKER UT EN HÅND: Prosjektet har nasjonal og internasjonal betydning. Derfor mener regionveisjef Torbjørn Naimak staten bør bidra.

REKKER UT EN HÅND: Prosjektet har nasjonal og internasjonal betydning. Derfor mener regionveisjef Torbjørn Naimak staten bør bidra. (Foto: )

Uenighet om sted

Arbeidet med reguleringsplan er beregnet å ta 18 måneder. Mange av undersøkelser som inngår, må gjøres i sommerhalvåret.

Vegvesenet og Kystverket er derfor opptatt av å komme i gang så raskt som mulig.

– Vi er klar over at det fortsatt er ulike interesser og meninger om lokalisering av havn. Men når regjeringen har anbefalt lokalisering, mener jeg vi har et godt grunnlag for å gå videre med planleggingsarbeidet, og også prøve å samle aktørene, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak gjennom en pressemelding.

Artikkeltags