Gå til sidens hovedinnhold

BarentsObserver tømt for folk - starter konkurrent og navnebror

Artikkelen er over 5 år gammel

The Independent Barents Observer startet fort som svint.

Bråket rundt nettavisa BarentsObserver har denne uka tatt nye vendinger. Resultatet er at den Barentssekretariatet-driftede avisa står uten noen til å lage innhold.

  • Eksredaktør Thomas Nilsen sa i praksis opp selv i forliket mellom ham og eierne, etter at de trakk avskjedigelsen hans.
  • Trude Pettersen ble konstituert som redaktør, men har nå lagt ned pennen. Hun har sagt opp jobben, men fortsetter med saksbehandling og prosjektarbeid ut oppsigelsestida.
  • Atle Staalesen har også sagt opp jobben på dagen.
  • Jonas Karlsbakk jobber heller ikke lenger med Observer, men fortsetter hos Barentssekretariatet.

Ifølge NRK blir situasjonen for nettstedet tatt opp på et styremøte i sekretariatet fredag.

Starter nytt

Nilsen og Staalesen har nå gått sammen om å opprette The Independent Barents Observer på egenhånd. Den er startet det siste døgnet, og har allerede et titalls artikler publisert.

Thomas Nilsen sitter dermed igjen i redaktørstolen - denne gangen uten offentlig eierskap.

- Er navnet valgt som en provokasjon eller et stikk i siden til eierne av Barentssekretariatet?

- Nei, på ingen måte. Det er et veldig godt navn som speiler akkurat det vi holder på med; uavhengig journalistikk i Barentsregionen, svarer Nilsen.

- Ikke navnkrangel

Atle Staalesen startet i sin tid BarentsObserver, men det ble en del av Barentssekretariatet da han begynte der for elleve år siden.

- Hvem har rettighetene til merkevaren, hvis det blir noen krangel om det?

- Det er ikke grunnlag for noen krangel om det. Vårt produkt er god nyhetsjournalistikk om Barentsregionen, sier Nilsen.

Foreløpig er artiklene på engelsk, men de har ambisjoner om russisk på sikt, som forgjengeren har.

Kommentarer til denne saken