Finland med finsk-norsk jernbaneforslag: – Vil skape enormt med arbeidsplasser

LIKER NABOENS FORSLAG: Finske myndigheter vil undersøke markedet for en jernbane til Kirkenes. Det liker Sør-Varanger Utvikling-sjefen Kenneth Stålsett.

LIKER NABOENS FORSLAG: Finske myndigheter vil undersøke markedet for en jernbane til Kirkenes. Det liker Sør-Varanger Utvikling-sjefen Kenneth Stålsett. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Finlands transportminister vil se nærmere på en jernbane til Norge. Kirkenes fremheves som det mest aktuelle endepunktet.

DEL

– En sånn infrastruktur vil skape enormt med arbeidsplasser og bistå de som allerede er, mener lederen for Sør-Varanger Utvikling, Kenneth Stålsett.

Han har nylig lest brevet som den finske transportministeren Anne Berner sendte sin norske kollega 17. mai. Berner skriver blant annet:

«Jeg foreslår at finske og norske transportmyndigheter sammen studerer det Arktiske jernbaneprosjektet og mulige jernbanelinjer, finner ut hva brukerne behøver og identifiserer en mulig forretningsmodell. Selvfølgelig avhenger dette av tilstrekkelig behov.»

En strekning fra Sodankylã (nord for Rovaniemi) til Kirkenes blir hovedfokuset i en planlagt studie i forbindelse med en regionalplan for Lappland.

Forplikter

Geografien gir Kirkenes naturlige fortrinn ovenfor andre mulige endestasjoner, mener Kenneth Stålsett.

– Næringslivets transportbehov innen fiske, mineral, og olje- og gassnæringene blir mye enklere å løse, antar han.

– Hva er sjansen for at norske politikere følger opp dette?

– Si det. Når dette står i vår nasjonale transportplan, så forplikter det, sier Stålsett og viser til siste NTP.

Norske myndigheter har stilt seg positive til å bidra hvis finnene tar initiativ til jernbane mot Kirkenes.

Sør-Varanger Utvikling forvalter omstillingsmidlene kommunen fikk i forbindelse med gruvekonkursen og sviktende russerhandel.

LES OGSÅ: Ber Norge bli med på europeisk spleiselag for jernbane til Kirkenes

Nordens Rotterdam

Sør-Varanger Utvikling og Kirkenes Næringshage hadde før den finske ministerens brev ble kjent, tatt tak i den nasjonale transportplanen og jobbet aktivt for å få i gang et samarbeid med finnene. Det melder utviklingsselskapet.

8. juni inviterer de to aktørene til workshop på Kirkenes Snowhotel for å utarbeide en plan om hvordan Kirkenes kan sikre seg plassen som det sentrale knutepunktet for jernbane i nord.

 – Vi startet dette prosjektet på helt rett tid. Og for å kunne virkeliggjøre et slikt prosjekt trenger vi hjelp fra næringslivet i Sør-Varanger, mener Stålsett.

Under Kirkeneskonferansen i 2016 snakket den finske diplomaten og understatssekretæren Matti Antoonen varmt om logistikksamarbeid i nord.

Han oppfordret EU til å investere i infrastruktur som er essensiell for hele regionen.

Finland har ingen isfrie havner i nord. Antoonen har tidligere omtalt jernbane fra Finland til Kirkenes som en «missing link i EU-nettverket», og kalt Kirkenes «det nordlige Rotterdam».

LES OGSÅ: Først ute med jernbane i nord som kampsak

Artikkeltags