Starter flyvninger fra Alta og Kirkenes til Murmansk

Ola Giæver leder er styreformann i FlyViking. (Arkivfoto: Marit Rein, Nordlys)

Ola Giæver leder er styreformann i FlyViking. (Arkivfoto: Marit Rein, Nordlys)

Artikkelen er over 3 år gammel

FlyViking begynner sin drift med rute mellom Trondheim-Bodø-Tromsø-Alta-Kirkenes og Murmansk.

DEL

Det melder selskapet selv i en pressemelding. For å fly ruta har de bestemt seg for å lease en Dash 8-103 som i månedsskiftet mai/juni etter planen skal levers i Calgary i Canada. Etter teknisk gjennomgang skal flyet flys over til Norge.

Flytypen er identisk med det Widerøe bruker på mange av sine ruter i Finnmark. Flyet finnes i flere passasjerversjoner. Med en "kaffekrok" som muliggjør kaffeservering om bord, tar flyet 37 passasjerer. Dropper man kaffekosen, kan flyet rigges for 39 passasjerer.

LES OGSÅ: Dytter titalls millioner inn i nytt nordnorsk flyselskap: Her er de aktuelle rutene

I fjor høst kjøpte moderselskapet Viking Air Norway ASA opp det tromsøbaserte selskapet Flytaxi Nord for å kunne overta deres konsesjoner for kortbanenettet. Nyoppstartede FlyViking AS eies 100 prosent av holdingselskapet Viking Air Norway AS, hvor Giæver Invest AS med styreformann, CEO og kaptein Ola O. K. Giæver er største eier (95 prosent av aksjene). Selskapets første flyoperative base blir lagt til Tromsø, men selskapet skal ledes og drives fra Lyngseidet i Troms, hvor Giæver er fra.

Selskapet ønsker en forsiktig start, og begynner med dette Dash 8-103-flyet som etter planen skal inn i ruta mellom Trondheim-Bodø-Tromsø-Alta-Kirkenes og Murmansk.

– Dette er en rute som i dag har svak konkurranse og vi mener det er trafikkgrunnlag for lønnsom drift, skriver Giæver i pressemeldingen.

Erfarne samarbeidspartnere

Han har en erfaren ledergruppe med på laget, to av dem er finnmarkinger.

Jan K. Kristensen blir Manager Flight Operations. Han har vær ansatt i Artic Air, Kato Air og sist som kaptein hos Bjørn Kjos i Norwegian Air Shuttle. Kristensen er opprinnelig fra Alta.

Per A. Solberg har lang erfaring fra internasjonale flyoperasjoner fra større maskiner som Boeing 747 til mindre Business Jets. Solberg er fra Hammerfest.

Giæver sier til Nord24 at selskapet kommer til å ha lave lønnsutgifter.

Han svarer imidlertid ikke på om han selv skal være pilot. Giæver har 32 års erfaring med flytypen fra Widerøe.

Selskapet har bestilt etter egne  spesifikasjoner, og skal bli svært modene.

- Flyet blir sikkerhetsmessig det mest avanserte i Norge med 100 prosent realtime overvåket flight.

FlyViking

FlyViking AS eies 100 prosent av holdingselskapet Viking Air Norway AS, hvor eierskapet fordeler seg slik:

Giæver Invest AS 95 prosent (Ola O. K. Giæver)

Saga Utvikling AS 4 prosent (Jan K. Kristensen)

Ibidium Systems AS 1,4 prosent (Svein Eriksen)

Sol-Berg Holding AS 0,47 prosent (Per A. Solberg)

Artikkeltags