Prisbelønt fotograf ble heltent da han hørte om Finnmarks krigshistorie. Nå viser han fram resultatet

BRANNHØSTEN: Dette bildet og mange andre er utstilt i Lokstallen på Berlevåg Havnemuseum. Der stiller kunstfotograf Terje Abusdal ut, til stor glede for museumsbestyrer Anfrid Hojem.

BRANNHØSTEN: Dette bildet og mange andre er utstilt i Lokstallen på Berlevåg Havnemuseum. Der stiller kunstfotograf Terje Abusdal ut, til stor glede for museumsbestyrer Anfrid Hojem. Foto:

Den prisbelønte fotografen Terje Abusdal (39) ble heltent da han hørte om Finnmarks krigshistorie. Resultatet ser du i Berlevåg i disse dager.

DEL

– Jeg visste lite om Finnmarks skjebne på tampen av krigen, med brenning og tvangsevakuering, før jeg kom til Kjøllefjord for halvannet år siden. Da ble interessen vakt, sier Terje Abusdal.

Etter å ha lest seg opp på brannhøsten 1944, startet han et kunstnerisk fotoprosjekt som synliggjør tragedien. Abusdal tar ikke bilder som folk flest. Han legger inn fantastiske effekter. I prosjektet om brannhøsten handler det om flammer.

Huset er like helt!

Når man ser på bildet som følger denne saken, er det lett å tro at Abusdal satte fyr i stua på et gammelt hus for å få tatt bildet. Men det er helt feil. Huset er like helt, forsikrer kunstfotografen. Dette bildet og mange andre kan du se i Lokstallen på Berlevåg Havnemuseum fram til 29. juli. Men hvis du skal treffe Abusdal, må du ta turen dit onsdag.

Han gjør ingen hemmelighet av hvordan han skaper branneffekten. Veldig enkelt forklart står kameraet på stativ med lang lukketid. Samtidig går en helt svartkledd Abusdal rundt med fakkel. De svarte klærne gjør at han ikke vises på bildet.

Ikke nok til å leve av

Terje Abusdal kommer fra Evje i Setesdal i Aust-Agder. Han startet med fotografering tidlig i tenårene. Så ble det stopp i mange år før han satset for fullt i 2011. Selv om han leverer kunst av høy klasse, kan ikke Abusdal leve av fotografering alene.

– Halv stilling i en adopsjonsforening gir penger nok til å betale husleia i Oslo. Den andre halvparten jeg trenger for å overleve, kommer fra fotograferingen. I hovedsak stipend. I år har jeg stipend fra Aust-Agder fylkeskommune, forteller Abusdal.

Høythengende pris

I fjor høst fikk han spedd kraftig på inntekten. I konkurranse med 2700 andre fotografer gikk han helt til topps i en internasjonal konkurranse. Abusdal fikk den prestisjefylte prisen Leica Oscar Barnack Award. Det betydde 25.000 euro i penger pluss et Leica M-kamera med objektiv. Bare kamerahuset koster nesten 70.000 kroner. Det er lett å skjønne at Abusdal ble jublende glad.

Utstillingen i Berlevåg er altså et samarbeid med Berlevåg Havnemuseum. Prosjektet er støttet av Fritt Ord. Museumsbestyrer Anfrid Hojem opplyser at utstillingen sendes videre til søsterbedriftene Foldal i Kjøllefjord og Gamvik Museum.

Terje Abusdal er i Berlevåg for tredje gang. I fjor høst var han én av tre kunstnere som fikk opphold i Kvitbrakka. Han er for øvrig i gang med et nytt prosjekt der brannhøsten er med, men nå med kobling til syriske flyktninger.

– Stedet folk flyktet fra, er blitt et sted folk flykter til. Håpet med prosjektet er å bidra til et mer migrasjonsvennlig klima, sier kunstfotografen.

Artikkeltags