Slik kan Mehamn miste anløp av hurtigruta

Illustrasjonsbilde

Illustrasjonsbilde Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I Finnmarken for onsdag 23.sept. ser jeg under overskrift: Nye moloer skapt problemer. Det gjelder to moloer i Mehamn som har gjort innseilinga til havna trangere, og at bare mudring inne på havna kan bedre forholdene. Innforstått med at blant annet Hurtigruta kan gå inn for å snu, og ikke som nå bakke ut fra rutekaia, som giør det vanskelig å komme klar av moloene i utsatt vær.

I mitt tidligere yrkesaktive liv har jeg vært bruker av havna og har sett nødvendigheten av molo på Havneset. Jeg har i tidligere leserinnlegg ment at den mest fornuftige løsning var modellen fra Sverre Bjørdal ved Sintef for å få maksimal utnyttelse av havneforholdene, med en mololengde på 90 meter på Havnessida, 240 meter fra rutebåtkaia samt en molo på 60 m fra nordvest sida av Varholmen.

To slike moloer har ikke innsnevret innseiling til havna for større fartøy. Allerede på 1996 tallet var det fra konsulenthold på vegne av Gamvik kommune foreslått, for å eliminere drag/oppgang at en bølgebryter/molo på samme sted. Våren 1997 fikk jeg forespørsel fra kommunen med tilbud om at industrikaia i indre havn var tilgjengelig for anløp, idet jeg tidligere hadde kontaktet ordfører Roger Hansen om at vi denne vinteren hadde usedvanlige mye sløyf av skipene på grunn av mye dårlig vær med oppgang/drag/svell, og at det var Wingende nødvendig med en molo ut fra Havneset.

Jeg kontaktet rederiene OVDS og TFDS som igjen bad om uttalelse fra sine kapteiner vedrørende de maritime forhold i indre havn. Uten at jeg skal gå i detaljer så var det ingen som var stemt for å bruke indre havn. Følgende tilbakemelding: «Lite romslig», «små marginer», «katastrofe dersom noe klikket», «kun 50 m for å snu».

Etter at ytre molo ble ferdig stilt med en lengde på 40 meter har manøverrommet for hurtigrutefartøyene blitt betydelig begrenset.

I brev fra Hurtigruten AS datert 09.04.2018 til Kystverket med kopi til Samferdselsdepartementet og Gamvik kommune fremgår det klart fram at regulariteten blir betydelig svekket og at operasjonelle utfordringer øker. Hvorfor reagerte ikke kommunen og Gamvik-Nordkyn Havn KF som byggherre overfor entreprenør?

Selvfølgelig er det flott at indre havn blir mudret, men noen praktisk betydning for hurtigrute skipene har det ikke. De stikker (dypgående) 5 meter. I stille og godt vær er det noen av skipende som går inn på havna for å snu.

Skipene har en lengde fra 120 til 136 meter og et vindfang på rundt 3000 m² er svært sårbare for avdrift. Når overflate bassenget har en begrensing på 300 meter på det bredeste så kan det være store utfordringer, ja nesten umulig å få snudd fartøyet med vind fra sør til nordvest

Trasig og trist at det på sikt vil svekke anløpsregulariteten med de følger at Mehamn mister anløp av hurtigruta.

Mehamn, 25.09.2020.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken