Bensinprisene har nådd et nytt nivå de siste ukene. I slutten av mai skrev en rekke medier om rekordhøye priser.

Tirsdag forrige uke lå prisen på 27 kroner per liter, skriver Nettavisen.

– Dette er Senterpartiets gylne øyeblikk

Nå mener Norges Automobil-Forbund at våre folkevalgte politikerne må iverksette tiltak.

– For folk flest blåser det nå fra alle kanter. Drivstoffpriser ute av kontroll kommer på toppen av økte strøm- og matpriser. Dette gir utrygghet og økonomiske utfordringer for mange, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Braadland legger spesielt press på et parti.

Dette er Senterpartiets gylne øyeblikk. Regjeringen har lovet å kutte i avgiftene. Samtidig viser våre undersøkelser at hele tre av fire bruker bil på hele eller deler av hverdagsreisen.

Det er spesielt befolkningen i distriktene som får smake på prisnivået.

Det er i distriktene dette svir mest. Det er fullt mulig å ta kontroll over drivstoffprisene om det finnes politisk vilje, sier Braadland.

I Distrikts-Norge svarer hele 90 prosent at de bruker bil i hverdagen, ifølge forbundet.

– Det er samtidig der hvor elbil-tettheten er lavest. Bensin- og dieselbilen er fortsatt en helt nødvendig del av livene til mange, spesielt i distriktene, sier Braadland.

– Norge bør se til Sverige

NAF har skissert fem forslag de mener dagens regjering kan gå løs på:

– Fjern veibruksavgiften. Hver bilist med bensinbil vil spare neste fem kroner literen dersom denne avgiften fjernes. Dieselbilister vil spare 3,52 kroner per liter, skriver NAF i en pressemelding.

En annen mulighet NAF mener regjeringen bør se på er en reduksjon av bompengetakstene.

Det finnes i dag en kompensasjonsordning staten kan bruke for å nedbetale bompengegjeld på veistrekninger i distriktene. Ved å øke bevilgningene til ordningen kan bompengetakstene reduseres eller fjernes helt.

I tillegg mener Braaland vi må la oss inspirere av våre svenske naboer ved å gi engangstilskudd til alle privatpersoner som eier en bil.

– Sverige har besluttet å gi 1000 kroner i støtte til hver bileier. Norge bør se til Sverige og innføre en kontantstøtte nå som prisene er helt ekstreme, understreker han.

Et annet tiltak NAF foreslår er å fjerne trafikkforsikringsavgiften.

– Staten henter inn over 13 milliarder kroner fra bilistene hvert år på denne avgiften.

Sist men ikke minst ønsker Braaland null omregistreringsavgift på nullutslippskjøretøy.

– Folk flest kjøper bruktbil. Mange ser nå etter en brukt elbil som passer for dem. Ved å droppe omregistreringsavgiften på elbiler blir det billigere for folk å kjøpe brukt elbil.

Baksiden av medaljen er at tiltakene vil koste statskassen. Det mener Braaland myndighetene kan ta seg råd til og viser til enorme skatteinntekter. Prislappen de foreslår er rundt 30 milliarder.

– Selvsagt har det en prislapp for staten, men regjeringens inntekter mangedobler seg sammenlignet med hva man trodde for bare noen måneder siden. Folk ser på at statens inntekter øker, samtidig som de selv strever med høye priser, sier Braadland.