Sjekk «tilbudet» til Coop: - Nesten daglig mottar jeg bilder som dette

KJENT PROBLEMSTILLING: Rune Nicolaisen, som står bak Gjerrigknark.com, sier det finnes mange slike tilbud rundt omkring i butikkene. Foto: privat/Facebook

KJENT PROBLEMSTILLING: Rune Nicolaisen, som står bak Gjerrigknark.com, sier det finnes mange slike tilbud rundt omkring i butikkene. Foto: privat/Facebook

Av

Ville du slått til på dette tilbudet?

DEL

Rune Nicolaisen driver nettstedet og Facebook-siden Gjerriknark.com, som gir deg informasjon om tilbud, sparetips og tjenester på internett. Onsdag la han ut et tilbud fra Coop av den tvilsomme sorten.

Coop reklamerer med at du kan kjøpe to pakker Wafers vaniljekjeks til 37,00 kroner, når førprisen for en pakke kjeks er 17,50. Ifølge tilbudsplakaten taper man tilsynelatende to kroner sammenlignet med førprisen.

– Nesten daglig mottar jeg bilder som dette, det er bare en brøkdel jeg velger å publisere, sier gjerrigknarken.

Mener butikkene har et ansvar

Han sier han prøver å skape oppmerksomhet rundt feilene ved å bruke humor, men mener saken også har en alvorlig side.

– Når denne type feil er så utbredt som det er så mener jeg butikkene må ta ansvar for å rydde opp. Jeg tror det er mange som bare ser ordet tilbud, og kjøper uten å se på før prisen, sier han til Nettavisen.

Nicolaisen påpeker at han ikke tror at Coop, eller andre butikker, bevisst prøver å lure kundene.

– Jeg skjønner at det er en feil som er gjort, men dette har vi varslet om mange ganger. Når jeg til stadighet ser eksempler på slike misvisende tilbud mener jeg butikkene må rydde opp i sine systemer, sier han.

Skyldes priskonkurranse

Harald Kristiansen er kjapt ute med å bekrefte at kundene uansett får den laveste prisen når de kommer til kassen for å betale. Han sier feilen er uheldig og at den skyldes at man ikke er rask nok til å fjerne lappen merket tilbud.

– Det ser kjempedumt ut, jeg er helt enig i det, sier Kristiansen. Men kundene kan trøste seg med at det skjer på grunn av knallhard priskonkurranse som til syvende og sist kommer dem til gode, sier han.


Klikk på bildet for å forstørre.


Kristiansen forklarer at årsaken er at de andre dagligvarekjedene følger Coops tilbud, og setter ned prisen på varen i sine egne butikker. Dette fører igjen til at Coops systemer automatisk regulerer førprisen på varen i sine butikker.

– Når vi da ikke er raske nok til å fjerne tilbudsplakatene kan det oppstå tullete situasjoner som i dag, forklarer han.

Kommunikasjonssjefen sier de jobber med å lage seg gode rutiner for å oppdatere varene med endret pris.

– Jeg skjønner at kundene blir forvirret og at de synes det ser veldig rart ut. Vi jobber med rutiner for å varsle alle våre butikker om hvilke tilbudslapper de skal fjerne, sier han.

Artikkeltags