Scandic opplyser godt på Nordkapp

Nordkapp-platået fotografert ved en tidligere anledning.

Nordkapp-platået fotografert ved en tidligere anledning. Foto:

Av
DEL

FinnmarksdebattenLasse Heimdal i Norsk Friluftsliv hevder at Scandic ikke «overholder opplysningsplikten» på Nordkapp. Påstanden stemmer ikke. Scandic opplyser korrekt om tilgang til Nordkapp. Det gjør vi på flere språk og i minst fem kanaler.

19. desember 2019 ga Fylkesmannen i Troms og Finnmark medhold til Norsk Friluftslivs klage. Fylkesmannen mente at den løyvepliktige avgiften for tilrettelegging av uteområder på Nordkapplatået var for høy. Ettersom Nordkapp kommune ikke har rukket å behandle nytt løyve er det foreløpig ingen adgangsavgift for å besøke uteområder på Nordkapplatået.

Dette opplyser Scandic ettertrykkelig om. At opphold utendørs inntil videre er gratis kan man lese på Scandics nettside, på nettsiden til Visit Nordkapp og på plakat i bommen på Nordkapp. Ansatte i bommen orienterer gjestene om muligheten. Det har også vært opplyst i en rekke norske medier, blant annet på Dagsrevyen 21. desember.

Fylkesmannens vedtak gjelder kun løyvepliktig avgift for tilrettelegging av uteområdene. Inngangsbilletten til Nordkapphallen med museum, film og fasiliteter er ikke løyvepliktig. Den billetten er fastsatt ut fra en kommersiell vurdering og står i forhold til inngangsprisen på turistattraksjoner andre steder i verden.

Scandic har søkt om et nytt løyve i henhold til friluftsloven paragraf 14. Vi legger opp til et nytt system hvor man betaler inngangsbillett til hallen, en avgift for parkering og en avgift for tilrettelegging av uteområder. Søknaden om løyve gjelder kun avgiften knyttet til uteområdene.

Vi håper at det nye løyvet kommer på plass så raskt som mulig. Belastningen på platået er stor. Det må holdes i stand og være trygt for gjester i all slags vær. Det er ikke gratis.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags