Andrea har forført hotellsjefer i Finnmark med denne appen: – Den er jo en genial, sier Steffen Mong

Artikkelen er over 3 år gammel

«Too Good To Go» starter samarbeidet med Scandic Vadsø og Kirkenes i dag. Hoteller i Hammerfest og Alta har fra før blitt med i ordningen.

DEL

– Appen er jo en genial måte for å redusere matsvinn. Spesielt hotellfrokost. Det er alltid mye mat som forsvinner. Jeg håper at mange kommer til å bruke den, sier hotellsjef Steffen Mong på Scandic Kirkenes.

Han forteller om stor etterspørsel etter appen ble lansert i fjor. 

– Når hotellfrokosten er ferdig for dagen er det alltid brødmat, skinke og andre matvarer som må kastes. Vi begynner nå å gjøre klar fire porsjoner, for å unngå at vi må kaste det. Målet er at vi ikke skal kaste noe mat, forteller Mong.

I likhet med Scandic Kirkenes sier også Scandic Vadsø at dette er en gyllen mulighet til å selge fullt brukbar mat til personer for litt mindre penger.

– Vi har som mål å redusere matsvinnet med 20 prosent. Og da når «Too Good To Go» ville samarbeide med oss, var det en perfekt mulighet. Og da skal vi ha klare matpakker. Her kan jo enhver bedrift komme innom oss å kjøpe en matpakke, sier Anita Nilsen, direktør på Scandic Vadsø.

Scandic Hammerfest, Scandic Alta og Thon Alta ble også nylig med i ordningen.

Mat for en billig penge

Regionleder i «Too Good To Go», Andrea Bendixen forteller at når man laster ned appen og registrerer seg vil alle spisesteder i appen poppe opp.

– De som lyser grønn har ledig overskuddsmat som man kan kjøpe via appen, og de som lyser rødt har solgt ut sin overskuddsmat. Prisen varierer fra 25 kroner til 49 kroner og man får alltid en stor porsjon med dagsfersk mat, sier Andrea Bendixen.

Ideen kommer fra Danmark, men ble lansert i Norge i februar 2016. Siden da har det blitt reddet 128 494 måltider fra søpla og dermed spart miljøet for 231 tonn CO₂. På landsbasis har 190 000 brukere lastet ned appen og man kan nå redde overskuddsmat fra 210 spisesteder i hele landet.

– I profilen til spisestedet står det et hentetidspunkt som kunden forholder seg til, f.eks. «Hentetidspunkt 10.15-10.30». Når kunden da ankommer spisestedet for å hente maten viser kunden fram sin kvittering, får porsjonen sin, tar med seg maten og takker for seg, sier hun.

Stor respons

Regionlederen forteller at det er gratis for spisesteder og matbutikker å melde seg inn i appen, men et lite service gebyr per solgte porsjon som går til kundeservice og IT-utvikling.

APPEN: «Too Good To Go»-appen har som mål å redusere matsvinn ved å hjelpe butikker, hoteller, bakerier og resturanter med å selge overskuddsmaten deres rimelig rett før stengetid.

APPEN: «Too Good To Go»-appen har som mål å redusere matsvinn ved å hjelpe butikker, hoteller, bakerier og resturanter med å selge overskuddsmaten deres rimelig rett før stengetid. Foto:

– Responsen har vært enorm siden too good to go lanserte i fjor. Spisestedene oppnår et grønnere image og ved dette samarbeidet viser de også at de tar samfunnsansvar. Kokken er fornøyd for at han slipper å kaste maten han har laget og til syvende og sist oppnår bedriften en fortjeneste på overskuddsmaten sin, den som de normalt måtte kaste i søpla. Kundegruppen som benytter seg av too good to go sitt tilbud er alle, studenter, småbarnsfamilier, ungdommer, enslige, besteforeldre og barnebarn med mer, forteller Bendixen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken