SAS-topp varsler slutt på billige Syden-turer: – Kan ikke fortsette slik

 - Vi er klare på at vi kan ikke fortsette å fly til Spania for 250 kroner, sier finansdirektør i SAS, Thorbjørn Wist.

- Vi er klare på at vi kan ikke fortsette å fly til Spania for 250 kroner, sier finansdirektør i SAS, Thorbjørn Wist. Foto:

Av

– Vi kan ikke fortsette å fly til Spania for 250 kroner.

DEL

(Nettavisen) – Vi er klare på at vi kan ikke fortsette å fly til Spania for 250 kroner, spesielt når de underliggende kostnadene våre går opp, sier finansdirektør i SAS, Thorbjørn Wist.

Dyrere billettpriser kan bli den nye realiteten i flybransjen.

Rykende ferske tall fra flyselskapet viser at inntektene til selskapet økte med 400 millioner kroner i mai, juni og juli, sammenlignet med samme periode i fjor.

Ifølge Wist er grunnen til dette at de klarer å ta mer betalt fra kundene sine, som i stor grad var skandinaver som skulle på sommerferie.

– I sommer har vi klart å ta ut høyere priser på de billettene vi selger. Vi tar ut litt mer per billett, sier Wist.

LES OGSÅ: Klarte å passere «drømmegrensa» før de blir slettet av kommunekartet, men naboen gjør det bedre

Tjener mindre penger

Men selv om SAS får inn mer penger fra flypassasjerer, tjener de ikke mer penger. Faktisk falt resultatet til SAS med 400 millioner kroner i de siste tre månedene. Grunnen til dette er at kostnadene øker kraftig:

  • Svensk og norsk krone er blitt svakere mot dollaren, noe som er negativ for SAS.
  • Kostnadene ved flydrivstoff øker.
  • Streiken til SAS i vår var svindyr og kostet dem 615 millioner kroner.

Wist mener at slike smeller gjør at tiden med ultralave billetter ikke kan fortsette. Selv om SAS gikk med et sterkt overskudd i fjor, har selskapet stort sett tapt penger siden årtusenskiftet, drevet av den tøffe konkurransen med lavprisselskaper som Norwegian og Ryanair.

– Det er viktig for lønnsomheten i industrien at det kommer en endring. Vi må tjene nok penger til å stå imot slike hendelser. Det gjør vi gjennom å effektivisere og sikre at vi er mer motstandsdyktige, sier Wist.

Han viser til at SAS varsler et stort program for innsparing som vil innebære blant annet nedbemanninger.

LES OGSÅ: – Alt kan akkompagneres med en god hvitvin

Stor priskonkurranse

– Har billettprisene vært for lave?

– Priskonkurransen har vært enorm, som følge av kapasitetstilveksten vi har hatt inn i Skandinavia. Men nå ser vi at også Norwegian snakker om at de vil bli mer lønnsomme, og det er gledelig, sier Wist.

Han viser til at konkurrenten den siste tiden har snakket om at deres største periode med vekst skal være over og at de nå vil fokusere mer på å tjene penger.

– Modellen Norwegian hadde fungerte til et punkt, men så har den bitt dem litt i halen. Nå er det viktig at bransjen sikrer bedre lønnsomhet og mer rasjonalitet i prising i billettene, sier Wist.

Han understreker at selv om prisene vil være høyere enn de har vært, vil Norwegian og SAS fortsatt konkurrere hardt.

– Blir det fort dyrt, så flyr ikke folk. Du må hele tiden optimalisere prisen i forhold til hvor andre ligger i markedet, sier han.

LES OGSÅ: SAS fjerner taxfree-salget

Skeptisk ekspert

Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i Winair, stiller seg tvilende til at prisene vil bli så mye høyere i tiden framover.

– Jeg tror det vanskelig lar seg gjennomføre på lang sikt. Det kan være mulighet for å ta ut noe høyere priser i markedet i det korte bildet fordi Norwegian og andre selskaper har ikke fått inn Max-flyene fra Boeing. Så lenge etterspørselen etter flyreiser fortsetter å øke, gir det SAS mulighet til å ta ut litt høyere priser, sier han.

Saken fortsetter

FLYEKSPERT: Hans Jørgen Elnæs i Winair.

FLYEKSPERT: Hans Jørgen Elnæs i Winair. Foto:

Han viser til at Max-flyene til Norwegian har vært satt på bakken etter at to av dem på kort tid styrtet som følge av en feil. De vil imidlertid komme i trafikk igjen i løpet av det neste året og da kan situasjonen endre seg totalt.

– Det blir interessant å se hvordan det slår ut i sommerprogrammet. På sikt tror jeg uansett at mesteparten av veksten vil komme i lavprissegmentet, med selskap som Ryanair, EasyJet, Norwegian og Wizzair, noe som vil presse prisene ytterligere ned, sier han.

Artikkeltags