370.000 reisende ble rammet av pilotstreiken - nå saksøkes SAS av passasjerer som har søkt erstatning

Av

Selskapet Airhelp saksøker SAS på vegne av flypassasjerer som har søkt om erstatning etter pilotstreiken i vår.

DEL

(Nordlys) Selskapet Airhelp saksøker SAS på vegne av flypassasjerer som har søkt om erstatning etter pilotstreiken i vår.

Pilotstreiken i SAS fra 26. april til 3. mai førte til at omtrent 4.000 flyginger ble innstilt, noe som rammet over 370.000 passasjerer.

– Vår tålmodighet er slutt i denne saken, og nå ønsker vi å få rettens bekreftelse på at SAS har et erstatningsansvar, sier Andreas Hermansson, landssjef for Airhelp i Norge.

Ekstraordinær

Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS sier til NRK at selskapet har betalt for hotellopphold og annen kompensasjon for rammede passasjerer.

– Denne streiken var en lovlig streik, der vi ikke hadde noen evne til å tvinge folk tilbake på jobb. Det er en ekstraordinær hendelse utenfor selskapets kontroll, og da gjelder ikke denne avgiften, sier han til NRK.

Rettssak i Sverige

Airhelp viser til en EU-dom fra i fjor og mener flyselskapet er erstatningspliktig ved en streik. Selskapet mener passasjerene ikke bare har rett til å få refundert billettpengene, men om en standardisert kompensasjon dersom man kommer fram mer enn tre timer forsinket. Ifølge EUs EC261-regelverk kan passasjerer få opptil 600 euro.

Saken mellom SAS og Airhelp skal prøves i rettssystemet i Sverige, der flyselskapet har sitt hovedkontor.

– Airhelp går til sak i Sverige og Danmark med det formål å bringe saken inn for EU-domstolen. Avgjørelsen fra EU-domstolen vil dessuten skape presedens for hvordan erstatningssaker i forbindelse med streik blir behandlet i fremtiden, både i Norge og resten av Europa, sier Hermansson.

Artikkeltags