Avinor-styret vil at 15 nordnorske flyplasser skal styres fra Bodø

STORE FORSKJELLER: Det er store forskjeller i kostnaden pr. passasjer for flyplassene i Finnmark. I Berlevåg er Avinors underskudd beregnet pr. passasjer 3.885 kroner, mens de «billigste» passasjerene er de som flyr over Kirkenes. Her er underskuddet kun 170 kroner pr. passasjer. Tallene tar utgangspunkt i EBIT (driftsresultat etter avksrivinger) i 2013 og passasjertallene samme år.GRAFIKK/FOTO: STIAN ELIASSEN

STORE FORSKJELLER: Det er store forskjeller i kostnaden pr. passasjer for flyplassene i Finnmark. I Berlevåg er Avinors underskudd beregnet pr. passasjer 3.885 kroner, mens de «billigste» passasjerene er de som flyr over Kirkenes. Her er underskuddet kun 170 kroner pr. passasjer. Tallene tar utgangspunkt i EBIT (driftsresultat etter avksrivinger) i 2013 og passasjertallene samme år.GRAFIKK/FOTO: STIAN ELIASSEN Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Konsernstyrevedtak med forbehold om finansiering

DEL

Avinor innfører fjernstyring av tårntjenestene ved norske flyplasser. Ett tårnsenter skal kunne overvåke inn- og utflyging ved inntil 15 lufthavner, og første senter legges til Bodø.

– Satsingen vil gi en sikker og enda mer effektiv drift av lufthavnene. Det legger igjen til rette for at flyselskapene kan opprettholde det gode rutetilbudet på våre mange lufthavner i Norge, sier administrerende direktør Anders Kirsebom i Avinor Flysikring.

Avinors konsernstyre besluttet fredag at tårnsenteret for de første 15 tårnene legges til Bodø. En forutsetning er at styret i juni gir endelig grønt lys for investeringen.

Målet er at senteret skal være klart i løpet av 2017.

Testet to steder

I stedet for å ha et tradisjonelt flytårn hvor personer styrer flytrafikken på stedet, vil Avinor plassere kameraer og sensorer på flyplassene. Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig.

Avinor har testet teknologien ved Værøy helikopterhavn og Røst lufthavn.

– Mange av flytårnene i Norge ble bygd på 60-70-tallet, og er modne for oppussing eller utskifting. Med fjernstyrte tårn unngår Avinor og andre lufthavnoperatører store deler av disse kostnadene. I framtiden venter vi også at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon, sier Kirsebom.

Høyt sikkerhetsnivå

Det har vært viktig for Avinor å etablere det første tårnsenteret ved en lufthavn og på et sted hvor konsernet allerede har stor tilstedeværelse, opplyser Avinor i en pressemelding.

Avinors kontrollsentral ligger i Bodø. Tårnsenteret vil bli planlagt for å kunne håndtere tårntjenesten ved opp til 15 lufthavner, i all hovedsak lufthavner i Nord-Norge med lokal flygeinformasjonstjeneste (AFIS).

Hvilke lufthavner som først vil få fjernstyrt tårn, vil bli besluttet i løpet av våren. Avinor gjennomfører omfattende sikkerhetsanalyser av systemer og arbeidsmetoder, og etablering av fjernstyring forutsetter en aksept hos Luftfartstilsynet

Artikkeltags