Han leder årets beste lufthavn i Avinor

GLAD: Lufthavnsjef Charles Kristiansen er glad for at Alta lufthavn er kåret til årets lufthavn i Avinor-systemet.

GLAD: Lufthavnsjef Charles Kristiansen er glad for at Alta lufthavn er kåret til årets lufthavn i Avinor-systemet.

Artikkelen er over 3 år gammel

Alta lufthavn vant prestisjetung kåring.

DEL

Alta lufthavn er kåret til årets lufthavn av Avinor. De ansatte får en sjekk på 70.000 kroner til motiverende tiltak i tillegg til heder og ære.

Lufthavnsjef Charles Kristiansen er glad for prisen.

– Det er hyggelig. Det viser at vi gjør ting riktig. Vi har hatt fokus på det å «tune» drifta og dra sammen som en organisasjon på lufthavna i noen år, og det er flott at vi ser resultater, sier han til iFinnmark.

– Hva er årsaken til at dere gikk til topps?

– Vi har jobbet mye med kultur og det å forsøke å fremstå som en enhet. Alle tar ansvar om vi jobber i Avinor, Widerøe eller Securitas. Vi har også satt kunden i førersetet og lyttet til kundene gjennom å gjøre undersøkelser blant dem, sier Kristiansen.

Han understreker at Alta lufthavn ikke er noen stor aktør i Avinor-systemet.

– Vi er ikke en stor lufthavn, vi jobber med de ressursene vi har, så forsøker vi å få mest ut av de rammevilkårene vi har. Det å utnytte ressursene mellom flyene, har vi jobbet mye med. Multitasking er viktig, vi er brannmenn og brøytesjåfører. Det gir resultater på bunnlinja. Og så har vi stilt kompetanse til rådighet for nabolufthavner og trødd til Avinor-systemet, forklarer han.

– Hva skal prisen brukes til?

– Nå er ballen spilt over til de tillitsvalgte. Vi skal utvikle oss videre, kanskje noen får reise på tur for å lære nye ting, bruke ressurser på coaching eller noe slikt. Vi får se, sier han.

Trafikkmessig har lufthavna tapt litt passasjerer fra i fjor.

– Vi har hatt litt nedgang, på siste måling var vi 3,2 prosent under fjoråret. I forhold til budsjett er vi over. Vi fikk signaler med at Norwegian dro ut kveldsruta og Tyrkia-charteret falt fra. Det ble et svakere år enn 2015, og det forutså vi. Neste år legger vi også opp til nullvekst. Vi tror ikke på noen store økninger, sier Kristiansen.

– Hvordan er signalene fra selskapene?

– Morgenmaskinen til Norwegian kan bli trukket ut tidligere, men det er stort sett fulle fly. Det er en trend flere steder at man jobber mer for å fylle flyene og så har færre avganger. Det er kanskje rett vei å gå, fastholder lufthavnsjefen.

Artikkeltags