Samferdsel i distriktene

Sigurd Rafaelsen

Sigurd Rafaelsen Foto:

Av

Etterslepet på våre fylkesveier er stort og jubelen står ikke i taket i Lebesby over neste års prioriteringer på samferdsel, hverken nasjonalt eller regionalt.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Ingen store samferdselsløft ble tilgodesett Finnmark fra regjeringen. Dette har vi blitt vant til i de statlige prioriteringene de siste syv årene. Regionalt må vi fortsette å jobbe for at man finner rom til å prioritere FV 98 på strekningen Ifjord – Kunes. Asfalten her er helt nedkjørt og overmoden for oppgradering.

I tillegg til at det er et trafikksikkerhetsproblem hemmer dette både utviklingsmulighetene og beredskapen i regionen. Lebesby og Gamvik har Finnmarks lengste og mest værutsatte reisevei til sykehus. Vi er avhengig av at standarden på veinettet ikke gjør veien lengre. I langtidsplanen for samferdsel er planlagte investeringer tatt bort på Fv. 888 Lebesby- Ifjord.

Transportkorridoren mellom Nordkyn og Lakselv er viktig for både sjømat, landbruk og annet næringsliv. Verdiene som fraktes her må prioriteres. Selv om dette fylket er altfor stort må man finne rom for utbedringer på veien til Europas nordligste fastlandspunkt. «Bare hurtigruta går» sa vi inntil nylig. Nå har de fleste aktørene langs kysten tilpasset seg en hverdag der mer og mer flyttes tilbake til vei.

Vi er fornøyd med at man følger opp kyst til marked-strategien med videre investeringer på fylkesveg 98 Leaibbosjohka - Tarmfjordvika- Smalfjordbotn. Dette er et viktig ledd i å forbedre kystveien mellom øst og vest i Finnmark. «Roger Hansen’s vei» er under utbedring og vi vil stå på for at den skal bedres hele veien til Kunes!

Ansvaret for manglende finansiering på fylkesvegene kan ikke bare legges på de som er valgt til å forvalte de fylkeskommunale midlene. De må først settes i stand til å ta imot skyld. Fylkeskommunene trenger økte rammer og vi må ha en ekstraordinærsatsing fra statlig hold for å ta igjen etterslepet. Fremtiden ligger i nord-norsk matproduksjon, men verdiskapningen er avhengig av en logistikk som er tilpasset dette.

Det er langt dette landet, og lengre blir det under dagens regjering.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken