– Dette får ekstreme konsekvenser for oss her nord. Er ikke dette samfunnsøkonomisk galimatias, vet ikke jeg, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Bent-Joachim Bentzen (Sp), til NRK.

Han reagerer kraftig på at veiprosjektet «E6/E10 Åpne vinterveier» er fjernet fra Vegvesenets prioriteringsliste. Prosjektet innebærer å forbedre fjellovergangene E6 Saltfjellet, E10 Bjørnfjell og E6 Sennalandet og hadde en prislapp på 512 millioner kroner.

iFinnmark omtalte saken tidligere i høst:

Mye stengt

Sennalandet var stengt i 357 timer i vinter, mens Hatter var stengt i 221 timer. Sist E6 var stengt mange timer var i 2016/2017. Da var veistrekningene stengt henholdsvis i 287 og 92 timer.

Hver vinter må E6 over Saltfjellet stenge. I fjor skjedde det 141 ganger, noe som tilsvarer 82 døgn med stengte veier.

Bentzen er redd for konsekvensene dette får for næringslivet i Nord-Norge og vil ta saken opp med samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

– Dette var et kjempegodt forslag som ville bedret situasjonen betraktelig. Men så ser vi at prosjekter på Østlandet spiser opp disse pengene, sier Bentzen.

– Nådde ikke opp

Nasjonal Transportplan revideres hvert fjerde år og skal legges fram før påske 2021.

– Vi ønsker å prioritere dette så fort som mulig, når vi ser at det er rom for det. Men nå nådde det ikke opp, sier veidirektør Kjell Inge Davik.