Jobber med flere flyginger fra Lakselv lufthavn

VIL ØKE: DHL bekrefter at de jobber med å øke kapasiteten ved å etablere en til flyging mellom Lakselv og Oslo. Tirsdag ble omkring 100.000 sjømatmåltider sendt ut i verden fra Lakselv.

VIL ØKE: DHL bekrefter at de jobber med å øke kapasiteten ved å etablere en til flyging mellom Lakselv og Oslo. Tirsdag ble omkring 100.000 sjømatmåltider sendt ut i verden fra Lakselv. Foto:

Økning kan føre til flere arbeidsplasser.

DEL

KAMPANJE: iFinnmark+ i fem uker for kun 5 kroner!

Trond Ørjan Olsen, sjef for DHL Global Forwarding AS i Norge, bekrefter til iFinnmark at man jobber med flere avganger på DHLs direkterute mellom Lakselv og Oslo.

– Det er foreløpig ikke bekreftet en økning, men det jobbes med det, sier en ferierende Olsen på telefon.

Olsen lover å kunne gå mer i detalj når han er ferdig med ferien, litt senere i august.

SE VIDEO: DHLs første landing på Lakselv lufthavn (+)

Henter fisk og krabber fra hele fylket

iFinnmark kjenner til at selskapet har hatt en fin utviklingskurve på fraktruten, som hadde sin første flyging 23. mai i år.

Tirsdag var det stor aktivitet med ompakking på Lakselvterminalen, før DHLs Airbus 300 landet på Lakselv lufthavn. Lasten som ble klargjort bestod blant annet av hvitfisk og kongekrabbe, fra Nordvågen, Indre Billefjord, Trollbukt, Gamvik, Mehamn, Kjøllefjord, Skjånes, Båtsfjord, Vardø og Bugøynes.

Hele 100.000 sjømatmåltider skal ha blitt sendt avgårde med DHLs maskin tirsdag. Denne lasten skal ha vært tett på kapasiteten til Airbus-maskinen.

Saken fortsetter etter bildet.

LOSSER: Geir Nerland i Miniekspress Lakselv losser kongekrabber som kommer fra Indre Billefjord. Disse skal nå videre på DHLs direktefly til Oslo.

LOSSER: Geir Nerland i Miniekspress Lakselv losser kongekrabber som kommer fra Indre Billefjord. Disse skal nå videre på DHLs direktefly til Oslo. Foto:

Må ha flere folk

Det er Tore Samuelsen og Widerøe Ground Handling, som i tillegg til Miniekspress Finnmark, som sørger for at lasten blir klargjort for å fly ut fra Finnmark. Innimellom kjøring av paller med fisk og krabber har Samuelsen tid til en kort passiar med media. Selv om det er hektisk aktivitet i hallen der kasser blir kjørt gjennom røntgenmaskinen og pakket på flypaller, er ikke Samuelsen redd for mer å gjøre.

– Bare kom på, sier han smilende, og slår fast at han er klar for å sende avgårde mer last fra Banak.

I dag har selskapet 7,5 årsverk på Banak, fordelt på 10 ansatte. Om DHL velger å øke med ytterligere en ukentlig flyging må Samuelsen avertere etter nye ansatte.

– Fortsetter det slik må vi nok ha 3-4 mennesker til i arbeid her, sier Samuelsen.

FULL FART: Tore Samuelsen, stasjonssjef for Widerøe, og hans medarbeidere holder høyt tempo inne på den nyåpnede Lakselvterminalen. Her blir alle kassene kjørt via to røntgenmaskiner, før de skal inn på DHLs Airbus 300-maskin.

FULL FART: Tore Samuelsen, stasjonssjef for Widerøe, og hans medarbeidere holder høyt tempo inne på den nyåpnede Lakselvterminalen. Her blir alle kassene kjørt via to røntgenmaskiner, før de skal inn på DHLs Airbus 300-maskin.

Artikkeltags