Derfor skal alle som drepes i trafikken, obduseres

VIL HA OBDUKSJON: Helseminister Bent Høie (H) vil at alle som dør i trafikken skal obduseres.

VIL HA OBDUKSJON: Helseminister Bent Høie (H) vil at alle som dør i trafikken skal obduseres. Foto:

Regjeringen la denne uka frem en lovproposisjon med forslag om at det skal gjennomføres rettsmedisinsk obduksjon av alle drepte i trafikken.

DEL

-Å vite årsaken til en dødsulykke kan være viktig for de pårørende. Denne kunnskapen kan også hjelpe oss å forebygge fremtidige ulykker og tap av liv i trafikken. Det er et viktig for folkehelsen, sier helseminister Bent Høie (H) i en pressemelding.

Et hovedmål for regjeringens transportpolitikk er at det ikke skal skje ulykker med drepte eller hard skadde i trafikken. Mer kunnskap og informasjon om årsaker til trafikkulykker er svært viktig for å målrette arbeidet med trafikksikkerhet.

Viktig kunnskap

– Vi har et mål om null drepte og hardt skadde i trafikken. Heldigvis har vi de siste årene sett en gledelig nedgang i de alvorligste ulykkene, men ethvert tapt liv i trafikken er ett for mye. I arbeidet med å hindre flere trafikkulykker er det viktig å forstå hvorfor ulykkene skjer. Obduksjon av alle trafikkdrepte kan gi oss viktig kunnskap som kan bidra til å redde flere liv, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Lovforslaget innebærer endringer i både obduksjonsloven og veitrafikkloven.

108 mistet livet på norske veier i 2018. Det er to flere enn i 2017. Dette er de laveste tallene på over 70 år.

Flest dødsulykker i 2018 har det vært i Trøndelag (10), Telemark (9), Hordaland (8), Rogaland (8) og Hedmark (8).

Vestfold (3) og Finnmark (2) hadde færrest dødsulykker.

Vegvesenets tall viser at 83 menn og 25 kvinner omkom i trafikken i 2018.

Det har allerede vært dødsulykker i Finnmark i 2019.

Artikkeltags