– Opp til rederiet å tilpasse godsbåttilbudet

FÆRRE ANLØP: Det er færre anløp av godsbåter i Øst-Finnmark nå. Dette skaper utfordringer for næringslivet.

FÆRRE ANLØP: Det er færre anløp av godsbåter i Øst-Finnmark nå. Dette skaper utfordringer for næringslivet. Foto:

– Nor Lines er en kommersiell aktør med egne godsbåter, og det er opp til rederiet å tilpasse tilbudet sitt til etterspørselen i markedet, sier statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet.

DEL

I helgen skrev vi om Nor Lines som 1. oktober bestemte seg for å gjøre vendereis i Hammerfest for godsbåten mellom Polen og Kirkenes. I Kirkenes forsvant med det den eneste faste rutegående godsbåttilbudet. Mangelen på gods var så stor at bedriften så seg nødt til å innskrenke og gå kraftig ned på regulariteten til godsbåten. Nå kommer skadevirkningene.

LES OGSÅ: Næringslivet rammes hardt av fraværet av rutegående godsbåttilbud: – Dette er rett og slett en katastrofe 

Skadevirkninger

Næringslivet i Øst-Finnmark får store skadevirkninger ved at Nor Lines sin godsbåt snur i Hammerfest. Flere bedrifter varsler om permitteringer og bortfall av kontrakter som en følge av dette. Nå håper de samferdselsministeren rydder opp.

Men nå sier Samferdselsdepartementet at dette er opp til rederiet selv.

– Nor Lines sine godsbåter langs kysten er en kommersiell virksomhet som ikke er regulert. Det er derfor opp til rederiet å tilpasse tilbudet til markedet. Hurtigruten er i gjeldende avtale pålagt å tilby en godskapasitet per fartøy på  150 europaller på strekningen Tromsø-Kirkenes. Dette er det samme som i avtalen for foregående avtale.  Hurtigruten har fremholdt at konkurransesituasjonen med lastebiltransport er blitt skjerpet de siste årene, bl.a. ved at man har mistet kunder knyttet til distribusjon av matvarer mellom Tromsø og Finnmark, sier statssekretær Werp i Samferdselsdepartementet.

Samme kapasitetskrav

Statssekretæren sier at det med bakgrunn i statistikk er det samme kapasitetskravet som er lagt til grunn i den nylig inngåtte avtalen som trer i kraft 1. januar 2021.

– Vi er kjent med at Hurtigruten hittil med de fleste av sine fartøyer har tilbudt høyere kapasitet enn  kravet i avtalen. Vi er videre kjent med at den planlagte ombygging av fartøyer  som Hurtigruten skal gjøre for å tilfredsstille miljøkravene i den nye avtaleperioden fra 2021, vil få reduksjon i lastekapasiteten. Kapasiteten vil likevel oppfylle kravene i den kommende avtalen, sier Anders B. Werp.

Artikkeltags