Gå til sidens hovedinnhold

- Jeg skjønner ikke hvordan det kunne skje

Artikkelen er over 7 år gammel

Vidar Karlstad var første mann til havaristedet, der en person mistet livet søndag. Han kan ikke forstå hvorfor den nye båten plutselig tok inn vann.

(Finnmarken)

Søndag ettermiddag mistet den svenske fisketuristen Vig Jøste (59) livet da båten han satt i kantret.

Vidar Karlstad er sjef for selskapet, Nordic Safari, som eide båten. Han var første mann på plass på havaristedet søndag.

- Vi gikk på den posisjonen vi hadde fått oppgitt fra HRS. Vi var heldige og gikk rett på, og så de lå og holdt seg rundt båten, forteller Karlstad til Finnmarken.

Kort tid før hadde han blitt oppringt av en av sine ansatte, som var med på fisketuren som guide. Følget hadde akkurat avsluttet den nesten fire timer lange fisketuren, og skulle til å gå tilbake til kai i Mehamn da guiden oppdaget at båten hadde blitt veldig tung og hadde begynt å ta inn vann.

Båten befant seg da mellom en og to nautiske mil nord for Nordkyn, ved Kinnarodden.

- Guiden satte da umiddelbart i gang lensepumpen og beordret de som var om bord å ta på seg redningsdrakt, noe vi alltid har om bord, forteller Karlstad.

Blodslit å få de ombord

Karlstad var den første som fikk beskjed om ulykka, da guiden ringte direkte til han da han så at båten tok inn vann. Karlstad hoppet rett i båten og satte fart mot stedet like før båten sendte ut mayday-signal, og flere båter satte kursen mot dem for å hjelpe.

Alle de seks ombord i båten hadde både redningsdrakter og livvester på seg, og holdt seg godt flytende til Karlstad og hans bror kom de til unnsetning.

- Det er bestandig et blodslit å få folk som ligger i havet opp i en båt, men heldigvis er båten vår bygd sånn at det er enklere å komme seg opp via platten i akterenden, forklarer han.

Karlstad og broren gikk umiddelbart i gang med hjerte- og lungeredning på den bevisstløse personen, men livet sto ikke til å redde.

Like etter kom Sea King redningshelikopter til og firte ned redningsmann og medisinsk personell.

Sikker båt

Båten som tok inn vann og kantret ble kjøpt inn i mai i år og er en av fem båter av denne typen som Nordic Safari benytter. Båttypen omtales som en av Norges tryggeste av produsenten.

- Vi stiller oss undrende til at dette kunne skje. Det er en spiller ny båt som vi fikk i mai. Nå skal den undersøkes skikkelig, forteller Vidar Karlstad.

- Vi har tre andre sånne båter som har fungert prikkfritt i alle de tre årene vi har hatt de. Derfor synes vi at det er ekstra rart at dette kunne skje, sier han.

Tunge dager

Driften av Nordic Safari går nå videre som normalt, og planlagte utflukter og utleie gjennomføres som bestilt. Vidar Karlstad medgir at de siste dagene har vært tunge.

- De har ikke akkurat vært de letteste. Men jeg må prøve å holde fatninga, sier Kalstad.

Mandag var det debrifing for de involverte i ulykka. Guiden som oppdaget at båten var lekk er allerede tilbake på jobb.

Alvorlig sak

Onsdag kommer Statens havarikommisjons sjøfartsavdeling til Mehamn for å gjøre undersøkelser på båten og avhøre vitnene til ulykka.

- Vi har besluttet at vi skal iverksette en forundersøkelse for å samle inn info for å få et bedre grunnlag for å kunne si hva ulykken dreier seg om. Formålet med å undersøke sjøulykker er å finne ut hva som har skjedd, hvorfor det har skjedd og hva vi kan lære av det for å forhindre at tilsvarende ulykker skjer i framtiden, sier havariinspektør Pål Brennhovd til Finnmarken.

Det kan gå opp mot et år før havarikommisjonen kommer med sin konklusjon.

- Vi undersøker veldig mange forskjellige ulykker, men vi går inn i bare de aller mest alvorlige. I dette tilfellet var det dessverre en person som omkom, noe som også er utslagsgivende for at vi iverksetter forundersøkelser, sier Brennhovd.

Kommentarer til denne saken