Opplagstallene er klare: – Alltid spennende å se hvordan tallene slår ut

– GLEDELIGE TALL: Arne Reginiussen, Are Stokstad og Anniken Sandvik er for øyeblikket samlet til Amedias lederkonferanse. I år er konferansen lagt til Finnmark da iFinnmark ble årets mediehus i Amedia i 2018.

– GLEDELIGE TALL: Arne Reginiussen, Are Stokstad og Anniken Sandvik er for øyeblikket samlet til Amedias lederkonferanse. I år er konferansen lagt til Finnmark da iFinnmark ble årets mediehus i Amedia i 2018. Foto:

Amedias aviser i Finnmark viser opplagsvekst fra 2018 til 2019.

DEL

– Vi konstaterer en gledelig vekst for Finnmarken på årsbasis, og det er veldig fint. Jeg er glad for at vi fortsetter med trenden vi også har sett tidligere, og det kan vi alle være fornøyd med, sier Anniken Renslo Sandvik, ansvarlig redaktør for Dagbladet Finnmarken.

Tallene viser at avisen har en oppgang fra 5.626 lesere i første halvår 2018 til 5.768 lesere i tilsvarende periode i 2019. Dette er en oppgang på 2,52 prosent. Samtidig viser tallene at Finnmarken har en nedgang på tre så langt i år.

– Dette gjenspeiler at vi hadde en litt tung start på året. Men vi har hatt en veldig god sommer, og har per nå flere abonnenter enn vi har hatt på mange år, sier Sandvik.

God miks

Sandvik sier seg fornøyd med økningen fra samme periode i fjor.

– Vi må være fornøyd med at abonnementsmassen fremdeles vokser og jeg er glad for at folk fremdeles ønsker tilbudet vi gir dem. Det er alltid spennende å se hvordan tallene slår ut, men veksten vi har nå er slik jeg forventet den. Vi har en liten nedgang i papirabonnementer samtidig som vi har en vekst på nett som vi nå har sett over flere år, sier Sandvik.

Hun tror at det blant annet er en god stoffmiks i avisen som er årsaken bak veksten.

– Vi har en god miks som lesere over hele Øst-Finnmark vil lese, og det ser vi på at lesertallene på de konkrete sakene går opp. Vi har flere lesere per sak enn tidligere, og den utviklingen er det veldig gøy å se, sier Sandvik.

Er der folk er

Hun lover leserne at de også i framtiden kan forvente god kvalitetsjournalistikk fra Finnmarken.

– Vi er der folk er, og vi dekker det folk er interessert i. Vi har sett det også nå i valgkampturneen vi hadde i forkant av valget. Selv om disse tallene ikke er en del av denne nye statistikken, vet vi at turneen ga oss gode lesertall, og det viser at vi blir stadig bedre på å dekke det folk er mest opptatt av. Fremover blir fremdeles folks hverdag det viktigste, og vi skal fortsette å lage stoff folk vil lese mer av, slår redaktøren fast.

Hos Finnmark Dagblad er stemningen minst like god. Avisa nådde en ny milepæl for lesertall første halvåret i 2019 og gikk fra 6.706 til 7.089 lesere, en oppgang på hele 5,71 prosent. Også i år har avisa en positiv utvikling med en økning på 166 i inneværende år.

Ansvarlig redaktør Arne Reginiussen er fornøyd med tallene, men understreker at det absolutt ikke gir noen grunn til å slappe av.

– Det er veldig hyggelig å se at vi fortsetter veksten vår, og at vi befester posisjonen vår som Finnmarks desidert største medieaktør. Det betyr at vi leverer gode produkter som leserne våre vil ha. Samtidig er det viktig at vi hele tiden jobber for å utvikle oss videre og gjør oss interessante for stadig flere abonnenter, sier Reginiussen.

Daglig leder og redaktør Arne Reginiussen

Daglig leder og redaktør Arne Reginiussen Foto:

– Vet hva leserne vil ha

Han forklarer veksten med at avisen har gjort gode grep med digitaliseringen av stoffet.

– Vi har lyktes godt med digitaliseringen, vi ser at presentasjonen av levende bilder utløser stor betalingsvilje for våre produkter. Vi vet hva brukerne vil ha, og jobber deretter, slår redaktøren fast.

Han kan fortelle at avisa jobber på for å nå stadig nye lesere på stadig nye måter.

– Vi kommer til å komme opp med nye programformater på video, og generelt øke kvaliteten på våre produkter. Nå som vi vet mer om brukerne våre, er det enda lettere å tilpasse oss til det de vil ha, og det gir oss sjansen til å forberede oss ytterligere, mener Reginiussen.

Suksesshistorien

Finnmarksposten, som ble digital først i desember 2017, viser også en formidabel vekst i lesertallene. Avisa har gått fra 1.403 lesere i første halvår 2018 til 1.634 lesere i tilsvarende periode i 2019. Det er en økning på 16,46 prosent. Reginiussen trekker avisa fram som en suksesshistorie.

– Finnmarksposten viser en utrolig sterk vekst, og det har dem gjort siden avisen ble digital i 2017. Det er imponerende i en liten avis, med kun to journalister på jobb. Avisa er på topp når det gjelder vekst de siste årene, og nå er det kun Bergensavisen som leverer bedre tall enn Finnmarksposten av Amedia-avisene. Det er veldig hyggelig, sier Reginiussen.

Finnmarksposten har ifølge redaktøren blitt svært populær også i nettutgave blant sine lesere.

– Det er en eventyrhistorie i lokalsamfunnet. Avisen har blitt den nyhetskilden innbyggerne er nødt til å få med seg for å vite hva som skjer i regionen. De gjør en sterk jobb, og blir godt lest. Det er ingen som er i nærheten av Finnmarkspostens prestasjoner i hele Nordkapp-regionen, slår redaktøren fast.

Imponerer konserndirektøren

Finnmarksavisenes suksess imponerer også konserndirektør Are Stokstad i Amedia.

– Vi er stolte og imponerte over resultatene i Finnmark, sier Stokstad

Han sier at mens mange mediekonserner har bygget ned eller avviklet sine satsinger i Finnmark, har Amedia gjort det motsatte.

– Det er gledelig å se at vi vokser såpass mye i Hammerfest og samtidig styrker oss i Alta og Kirkenes på en måte vi aldri har sett før. Det er åpenbart at finnmarkingene har sansen for det vi gjør, sier han og opplyser om at Amedia tar kraftige markedsandeler fra konkurrentene.

Artikkeltags