Gå til sidens hovedinnhold

Kraftig advarsel om de neste årene: - Dette er en perfekt storm

Enkelte produkter er det allerede nesten håpløst å få tak i.

(Nettavisen)

Nå som vaksinene rulles ut og smittetallene faller, er det lett å tenke at pandemien ligger bak oss.

Men at selve sykdommen er på tilbaketog, betyr ikke at vi er ferdig med konsekvensene. Et av problemene som vi trolig må leve med i flere år, er en forsyningskrise som stikker dypt inn i svært mye av det vi kjøper.

For da verdens fabrikker og forsyningslinjer stengte ned, opplevde enkelte bransjer voldsomt vekst. Når alle skulle ha hjemmekontor, trengte veldig mange bedre utstyr på en gang.

Test: Kan en 49-tommer være noe for hjemmekontoret?

Samtidig som alle skulle ha nye skjermer, datamaskiner, mer stabilt nettverk, ny spillkonsoll, dobbelt opp av spesialutstyr til jobb og lignende, ble tilgangen til de viktigste råvarene som brukes til disse produktene strupet.

Og for å gjøre situasjonen enda verre: Etterspørselen var allerede på vei opp, fordi stadig mer avanserte produkter krever stadig mer avansert elektronikk.

- Den perfekte storm

Dermed er det nå ikke tilstrekkelig å få opp produksjonen til gamle høyder. Den må økes betydelig.

- Etterspørselen etter databrikker har økt med omtrent 30 prosent det siste året, mens produksjonen har falt med omtrent like mye. Det skaper et veldig stort tomrom, sier COO Linda Firveld i Eye Networks til Nettavisen.

Selskapet jobber med å importere og rulle ut Wifi-løsninger for ulike bredbåndsaktører i Norge.

- Dette er en perfekt storm, der epidemien har ført til at veksten på elektronikk har økt betydelig, samtidig som produksjonsfasilitetene har stengt ned på grunn av smitte. I tillegg har vestens handelssanksjoner av kinesisk elektronikk endret markedet og utrullingen av 5G-nettet økt behovet ytterligere, sier hun.

Les også: Nå kommer 5G-eksplosjonen: - I sommer ser vi ketsjup-effekten

- For å illustrere det har en vanlig 5G-telefon tre antenner, mens 4G-mobilene kun har én antenne. 5G-mobilene har behov for 30 til 50 prosent flere passive komponenter, enn 4G-telefonene. Nå har datachips blitt storpolitikk, fordi mangelen påvirker betydelige bransjer i USA og Europa, sier Firveld.

Når etterspørselen er større enn tilbudt, skrus prisene opp. Dessuten har pandemien skapt til dels voldsomme økninger i fraktkostnadene.

Mange ting har rammet samtidig

Det som så langt har fått mest oppmerksomhet er at det i et halvt år har vært nærmest umulig å få tak i skjermkort til datamaskiner. Men problemet er langt mer utbredt enn som så.

Les også: «Alle» vil kjøpe disse kortene - nå trapper giganten opp krigen mot kundene de ikke ønsker å ha

Det er i praksis bare to store leverandører av denne typen databrikker i verden som : TSMC og Samsung. De ser vekst på alle kanter.

I tillegg til pandemiutfordringer, fikk Samsung store problemer i Texas i forbindelse med statens strømbrudd i vinter. Handelskrigen mellom USA og Kina gjorde at produksjon måtte flyttes til allerede overbelastede fabrikker. Og i Taiwan har tørke gjort det vanskelig å få tilgang til nok vann for de svært tørste fabrikkene.

Bilbransjen er ekstra hardt rammet

Bedre ble det ikke av at fabrikken til en av de største leverandørene til bilbransjen i Japan brant ned. Det har ført til at en rekke bilfabrikker har blitt stengt ned i mangel på utstyr. Andre bilprodusenter har blitt nødt til å justere hvilke utstyrsløsninger de kan selge.

Les også: Nye elbiler kan gi fantastisk mulighet - den får du neppe utnyttet

- Vi har nok blitt rammet mindre enn mange andre, men vi ser at det er enkelte utstyrskombinasjoner som vi har måttet ta vekk. Det kan for eksempel være løsningen hvor man sparker under bilen for å åpne bagasjelokket, eller trådløs lading for mobilen. Det varierer litt fra modell til modell, sier informasjonssjef i BMW, Marius Tegneby, til Nettavisen.

Andre bilprodusenter opplyser til Nettavisen at mangelen på brikker gjør at fabrikkene må velge hvilke modeller som skal prioriteres. EUs regelverk for utslipp på nye biler gjør at det da ofte er nettopp el- og lavutslippsbilene som får forrang.

Les også: Denne ville jakten kan skape fullstendig elbil-kaos

Trolig lenge til situasjonen blir bedre

Problemet med situasjonen som nå har oppstått, er at det ikke finnes noen quick fix.

- Bilprodusentene bygger nå biler der de fjerner hjelpemidler som styres av datachips, og i vår bransje øker bestillingstiden for nye produkter, nærmest fra uke til uke. Vi jobber nå med å bestille varer som vi tror vi har behov for i andre halvår 2022, sier Firveld.

- Fremfor å tenke seks måneder frem i tid, må man nå tenke 1,5 år frem i tid - og i alle fall ett år.

- Just in time er forbi?

- Ja, helt. Du kan ha flaks, men da koster det deg fort 40-50 prosent mer, både i komponent- og fraktpris - og da har du flaks, understreker hun hun.

Hun frykter nå varemangel langt inn i fremtiden:

- Bredbåndsutstyr, routere, alarmsentraler, strømmålere er noen av stadig flere produkter vi har hjemme som krever datachips. Hvis produsentene ikke får bygget nye produkter på grunn av mangelen, kan vi får en situasjon der ødelagt utstyr i perioder ikke kan erstattes, sier hun.

Intels nye toppsjef Pat Gelsinger sa nylig at han regnet med at komponentmangelen ville vare et par års tid.

- Jeg tror det er et par år unna å kunne møte etterspørselen. Det tar et par år å bygge opp fabrikker, sier sa han i et intervju med Washington Post.

Les også: Olav Thon snakker ut om sykdommen: – Hadde aldri tenkt jeg skulle få problemer med noe sånt