(Nettavisen)

Du har kanskje lagt merke til det selv også, for det er mange av de samme varegruppene som går igjen gang på gang. Men hvorfor er det sånn?

- Jeg tror det skyldes at butikkjedene trenger en magnet for å trekke folk, sier Rune Nikolaisen, som driver Gjerrigknark.com.

Han opplever at kjedene bruker tilbud som de vet appellerer til folks lyst og behov - varer som frister og som du «alltid» har behov for å ha i hus.

- Flere av kjedene har gjerne de samme type varene på tilbud gjentatte ganger, slik at kundene skal forbinde deres kjede med de produktene, erfarer Nikolaisen.

Han tror imidlertid det er få som oppsøker ulike butikker for å få med seg alle tilbudene.

- Jeg tror de fleste handler der de er vant med å handle alt de trenger, og så tar de med seg noen tilbudsvarer i samme butikk, sier Nikolaisen.

Les også: Matilde er «Kiwi-Camilla»: - Mange tror jeg jobber på Kiwi

Disse tilbudene skiller seg ut

Nettavisen har sett på kundeavisene til flere dagligvarekjeder de siste fire ukene, for å sjekke hvilke tilbud som går igjen.

Det er noen varer som skiller seg spesielt ut:

  • Kaffe
  • Frossenpizza
  • Brus

Disse varene kan du som regel regne med å finne som tilbudsvare hos minst én av kjedene hver uke. Har du god lagringsplass og stor fryser, er dette med andre ord varer du ikke trenger å handle til original pris.

Priseksempler:

  • Kaffe: 16,90 kroner for Ali kaffe 250 gr hos Kiwi i uke 47.
  • Frossenpizza: 27,90 kroner for Grandiosa 575 gr hos Spar i uke 45.
  • Brus: 108 kr. + pant for 6 flasker Pepsi Max 1,5 liter hos Extra i uke 45.

Les også: Nå er julepriskrigen i gang - og det rekordtidlig

Andre varer som går igjen uke etter uke i kundeavisene er:

  • Ost: Norvegia ett kilo ligger ofte på rundt 79 kroner hos lavpriskjedene, for eksempel hos Kiwi i uke 44 og 45 - og 77,90 kroner i uke 46 og 47.
  • Sjokolade: Tilbud på ulike varianter, for eksempel storplate fra Freia for 29, 90 kroner hos Spar i uke 46.
  • Toro posesupper/sauser/gryter/stuing: Eksempelvis 10 kroner for Toro posesauser hos Joker i uke 45.
  • Go'morgen yoghurt: Ligger gjerne på rundt 10 kroner, for eksempel hos Meny i uke 44 og Spar i uke 47. Det er imidlertid verdt å merke seg at prisen kan være vel så lav hos lavpriskjedene selv uten at varen er på tilbud.

Kjøttdeig og kyllingfilet er også ofte på tilbud, men ikke med samme hyppighet som de mest populære varene. For eksempel var prisen 34,90 kroner for 400 gram storfe-kjøttdeig hos Coop Mega i uke 45.

En annen vare som skiller seg ut blant tilbudene, er fisk fra Findus. Her er det nemlig svært ofte prosentrabatter hos flere av kjedene. Tre av de siste fire ukene har det vært 30-40 prosent avslag hos både Coop Mega, Spar og Joker. Kiwi har også hatt tilbud på én type - Seibiff med løk for 39,90 kroner i uke 45.

Les også: Sterke reaksjoner etter Veggie de Luca-åpning: - Skal alle gjøre dette, blir det lite mat igjen

- Fristelsene folk skal tenne på

Årsaken til at det er nettopp disse utvalgte produktgruppene som går igjen på tilbud hos dagligvarekjedene, kan bunne i flere ting.

- Vi vil gjerne ha det litt enkelt, og mat som går raskt å lage. Når butikkene kommer med tilbud på frossenpizza, fisk fra Findus eller posesuppe fra Toro, rasker vi gjerne med oss dette, sier Nikolaisen.

- Vi slipper å tenke så mye, tilføyer han.

Men det er særlig enkelte produkter som virkelig skal lokke oss til butikken.

- Pizza, brus og sjokolade er fristelsene folk skal tenne på. Brus og sjokolade er jo blitt hverdagsgodt for mange, mener han.

Når det gjelder brus, kjøttdeig og ost, er dette varer folk «må» ha i hus. Mange pleier derfor å handle inn en del av disse varene når de er på salg.

Advarer mot tilbudsfelle

Skal du klare å skille de gode og dårlige tilbudene, må du imidlertid ha et våkent blikk.

- Du må sammenligne priser hele tiden, og vite hva varene koster til vanlig. Først når prisen skiller seg veldig ut, er det et godt tilbud, mener Nikolaisen.

Han advarer imidlertid mot en tilbudsfelle.

- Når det er 40 prosent på fisk fra Findus hos for eksempel Spar, er det verdt å huske på at prisene til vanlig gjerne er skyhøye sammenlignet med Kiwi og Rema, sier han.

- Nå sier jeg ikke at de tar igjen hele prosenten, men vær obs når det er for eksempel 40 prosent hos enkelte kjeder. Sammenlign gjerne prisen hos lavpriskjedene, påpeker Nikolaisen.

Bevisst utvalg

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier at de gjør bevisste valg i utvelgelsen av tilbudsvarer.

- Ja, vi er bevisste på at vi velger varer med lang holdbarhet, varer du bruker mye eller kan fryse ned, sier han.

Han sier årsaken er at kundene skal kunne kjøpe stort kvanta når det er ekstra lave priser og lagre dem, og sparer både penger og slipper matsvinn.

- Utvelgelse av kampanjeprodukter er ikke tilfeldig, men gjøres med bakgrunn i analyser som viser hvilke varer som er mest attraktive for kundene våre, hva de rett og slett ønsker å handle hos oss. Det skal de få til så lav pris som mulig, sier Kristiansen.

Les også: Kommer med advarsel før jul: - Frykter for lite norsk kjøtt langt inn i 2021

Coop prøver også å ikke kun ha varer som er populære på tilbud. Samtidig prøver de over tid å ivareta de viktigste kategoriene i deres tilbud.

- Vareområder som middag, pålegg, snacks og drikke er populære vareområder hos kundene våre, derfor går disse oftest igjen i kampanjene, sier han.

- Hvorfor er «alltid» brus og ost på tilbud, men ikke melk?

- Det stemmer ikke, Extra har Norges billigste melk med Coop Änglamark økologiske melk, og den er alltid er på tilbud om du kjøper to liter samtidig, sier Kristiansen.

- Alltid på tilbud

Grunnet konkurransehensyn ønsker verken Joker eller Spar å kommentere kampanjestrategien sin. Informasjonsrådgiver Hanne Evensen i Kjøpmannshuset forteller imidlertid hva som er viktig for dem i utvelgelsen av tilbudsvarer.

- Joker ønsker å tilby kundene gode, varierte og sesongaktuelle tilbud på populære forbruksvarer både til hverdag og til helg, sier hun, og legger til:

- Våre ukentlige kundeaviser skal inneholde en miks av varer fra forskjellige varegrupper, og vi tilstreber å imøtekomme ulike kundebehov og kundepreferanser.

Spar har ofte 10-kronersmarked, og Evensen trekker samtidig fram deres faste tilbud på utvalgte varer rettet mot småbarnsfamilier.

- Vi har også fast tilbud på 4x1,5 liter Isklar mineralvann så kundene våre har et sunt og godt alternativ. Ellers varierer vi tilbudene våre hver uke, sier hun.