Ingen har tenning nok til å bygge flere slike i Finnmark – selv om staten tar regninga

Elbil på ladestasjon, illustrasjonsfoto

Elbil på ladestasjon, illustrasjonsfoto Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Enova må legge tilskuddsmidler på is. De få som søkte, var ikke kvalifisert.

DEL

Det statlige foretaket har i høst hatt ute en anbudskonkurranse for bygging av hurtigladere for elbil på følgende hovedfartsårer lengst nord:

  • Pakke 1: Strekningen E6 Nordkjosbotn – Karasjok
  • Pakke 2: Strekningen E10 Bjerkvik - Å
  • Pakke 3: Vest-Finnmark: Masi, Kautokeino, Honningsvåg, Hammerfest
  • Pakke 4: Øst-Finnmark: Tana, Varangerbotn, Kirkenes, Vardø, Vadsø

Men da fristen gikk ut i november, hadde ingen kvalifiserte søkere meldt seg, opplyser Enova i en pressemelding.

LES OGSÅ: Ingen kommuner i Finnmark benyttet muligheten de har: – Det er pinlig

– Store avstander, spredt bebyggelse og få elbiler gjør det vanskelig å få økonomi i å drive hurtigladere lengst nord i Norge, selv om Enova har kunnet støtte inntil hundre prosent av investeringskostnadene, forteller markedsdirektør Audhild Kvam.

Firte på kravene

Selv ikke etter at det ble firt på krav som tetthet mellom hver stasjon, kom det gode nok søkere.

– Vi må bare registrere at det per i dag er for tidlig for markedet å bygge ut i Lofoten og Finnmark slik vi har forutsatt, sier Kvam.

Dermed blir pengene stående på konto hos Enova, som eies av Olje- og energidepartementet og har som oppgave å gjødsle skiftet til grønnere energibruk i Norge.

Ifølge en oversikt Teknisk Ukeblad nylig lagde, fins det 148 elbiler registrert i Finnmark.

Bare én i øst

Det har tidligere vært anbudskonkurranser for alle de andre nasjonale transportkorridorene i Norge. Det bygges derfor nå hurtigladere for elbiler både med og uten statlig støtte sørover i landet.

Den eneste elbil-laderen i Øst-Finnmark i dag står på Kirkenes lufthavn på Høybuktmoen, ifølge kartet på ladestasjoner.no. Den kan lade to biler.

I vest finner elbil-eiere et knippe ladere i Honningsvåg, Havøysund, Hammerfest, Alta, Lakselv og Karasjok.

Varanger Kraft på vei

Det kan imidlertid skje ting på denne fronten i østfylket på litt sikt. Sør-Varanger kommune hadde satt av 100.000 kroner i årets budsjett til subsidiering av hurtiglader.

Viseadministrerende direktør Stein Mathisen i Varanger Kraft vil bygge elbil-ladere, men har foreløpig kommet kort.

Viseadministrerende direktør Stein Mathisen i Varanger Kraft vil bygge elbil-ladere, men har foreløpig kommet kort.

Foreløpig mangler det imidlertid god nok strømtilkobling til det i Kirkenes. Men av en korrespondanse mellom kommunen og Varanger Kraft går det fram at det kommunalt eide selskapet vil gjøre et framstøt.

«Vi har som utgangspunkt i utredningen lokalisert ladestasjoner til sentrum i Kirkenes, Varangerbotn, Tana bru, Vadsø og Vardø. Disse søkes plassert i nærheten av en 400V trafo», skrev viseadministrerende direktør Stein Mathisen i en epost til VKs eierkommuner i oktober.

Tidlig i arbeidet

De skrev da at hver stasjon ville koste inntil 700.000 kroner å bygge. Varanger Kraft skrev da at de skulle søke midler fra Enova, men ser altså ut til å ikke ha tilfredsstilt kravene.

– Vi er veldig tidlig i arbeidet. Flere viktige forutsetninger for gjennomføring er ikke på plass enda, skriver Mathisen i en epost til iFinnmark på spørsmål om hvor de ligger i løypa.

Sør-Varanger kommune ønsker i tilfelle en slik stasjon plassert nedenfor Kirkenes kirke, skrev de til selskapet 7. desember.

Artikkeltags