Gå til sidens hovedinnhold

Tunge biler med blankslitte dekk

Artikkelen er over 7 år gammel

10 av 66 kontrollerte tunge kjøretøyer i Finnmark fikk bruksforbud på grunn av utslitte dekk.

(Finnmark Dagblad)

Det er noe av statusen, etter at Statens vegvesen utekontrollseksjonen region nord har kontrollert tunge kjøretøy i Finnmark i perioden fra fredag til mandag. Det er kontrollert 66 tunge kjøretøyer totalt, fordelt på 36 norske og 30 utenlandske.

Blankslitte dekk

Inspektør Roger Furumo oppsummerer overfor Finnmark Dagblad:

  • 2 norske tunge kjøretøy fikk bruksforbud på gunn av utslitte dekk og mangel på kjettinger. Det ble utstedt gebyr til førerne.
  • 8 utenlandske tunge kjøretøy fikk bruksforbud for utslitte dekk eller bruk av sommerdekk, samt mangel av kjetting. Også her ble det gitt gebyrer til sjåførene.
  • 2 anmeldelser hvor det er brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene: En utenlandsk fører ble stanset fordi han ikke brukte sjåførkort i fartsskriver, mens en nordisk fører hadde døgnhvilsbrudd/pausebrudd.
  • 1 fører på et lett kjøretøy ble anmeldt på grunn av overlastet kjøretøy. Han fikk bruksforbud til han hadde lastet av bilen til tillatt vekt.
  • 1 bil ble avskiltet på grunn av manglende "EU-kontroll", samt at forsikring og årsavgift ikke var betalt.
  • Det har i tillegg blitt utstedte flere gebyrene for mangel av vognkort, og gjenglemte førerkort for førere av lette kjøretøyer.

Gambler

- Mange gambler på å kjøre på de slitte vinterdekkene sine, frem mot bytte til sommerdekk den 1. mai. Men dette er farlig gambling, vi vet hvilken landsdel vi bor i, sier inspektør Roger Furumo.

Mønsterdybdekravet for dekk på tunge biler er for øvrig hevet fra 3 til 5 millimeter.

- Vi ser en god del dårlige dekk, og utlendingene kommer jo på sommerdekk hele året, fastslår Furumo.

Problemområder

- Kontrollene har vært utført ved alle kjente problemområder på vinteren, hvor fokuset var spesielt rettet mot dekk og kjetting-utrustning, samt fremkommelighet for vogntog, forteller inspektør Roger Furumo til Finnmark Dagblad.

Vegene de har vært og hatt kontroll på:

  • E6 Alta-Skaidi
  • RV94 Kvalsund-Hammerfest
  • E6-Lakselv-Karasjok-Kautokeino
  • RV888 Bekkarfjord-Hopseidet, Kjøllefjord, Mehamn
  • RV 92/93 Mellom Karasjok-Kautikeino-Alta-Kløfta-Øvre Alta
  • RV 98/E6 Ifjordfjellet-Tana-Tanabru-og ned Tanadalen.

Tildels fornøyd

- Totalt sett må vi si oss tildels fornøyd, men det er helt klart rom for forbedring med tanke på dekk og kjetting-utrustningen. Vi har også sett mye pen kjøring. Og slik vi har oppfattet det, har alle hatt forståelse for kontrollene som utføres av Statens vegvesen. De norske sjåførene mener dette er viktig både i forhold til trafikksikkerheten og konkurransevridningen i bransjen, sier inspektøren i Vegvesenet.

I dag er han også ute på nye kontroller, men vi skal la det bli en hemmelighet hvor Furumo og kollegaene er.

- Vi blir å holde fokuset fortsatt på dekk og kjetting en stund fremover. For selv om solen skinner og veiene er bare flere steder, så viser det seg at om natta fryser det på, og kan bli svært glatt i skyggeområder og ved bruer, advarer Roger Furumo.

Kommentarer til denne saken