Ekspert med klart svar til dem som tror at blinkende sykkellys utgjør en risiko for opptil 50.000 nordmenn

Mørke dager, hvite omgivelser og blinkende lys kan være en ubehagelig kombinasjon. Men kan det også være farlig? Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Mørke dager, hvite omgivelser og blinkende lys kan være en ubehagelig kombinasjon. Men kan det også være farlig? Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Av

Vintersykling blir mer vanlig. Kan det blinkende lyset være farlig?

DEL

[NETTAVISEN]: Vintersykling er blitt stadig mer populært, og det er veldig vanlig at det sykles med hurtig blinkende, sterke LED-lys som både skal hjelpe syklisten med å se, men ikke minst bli sett.

Men en rekke lesere har kontaktet Nettavisen med spørsmål rundt det å møte syklister med denne typen lys. Mange har opplevd det som ubehagelig å bli blendet av det sterke lyset når de møter syklister, og ikke minst at alt rundt dem blinker over lang tid når de blir tatt igjen av syklister.

Så hvis det er ubehagelig for vanlige fotgjengere, hvordan er det for dem med epilepsi? Epilepsi er noe som opp mot 50.000 nordmenn kan slite med.

Blinkende lys og epilepsi

De fleste har hørt at blinkende lys er noe som kan utløse epileptiske anfall. Dette er noe man ser advarsler om i en rekke sammenhenger, ikke minst i forbindelse med dataspill.

Ifølge generalsekretær Henrik Peersen i Norsk Epilepsiforbund er det derimot veldig få av dem som har epilepsi som reagerer på blinkende lys.

– Saken er den at det kun er 3–5 prosent av de med epilepsi som får fremkalt anfall av blinkende lys eller sanseinntrykk som dette, så i utgangspunktet vil det være snakk om en mindre andel av vår gruppe, sier han til Nettavisen.

Ifølge Peersen har de ikke mottatt noen klager på sykkellykter.

Blinker ikke ofte nok

Den danske epilepsiforeningen gjorde derimot litt gravearbeid på temaet nylig, etter at de mottok en rekke henvendelser.

Blinkende sykkellykter som selges i Danmark skal etter regelverket ha minst 120 blink i minuttet, noe som tilsvarer en frekvens på 2 Hz.

– På Epilepsiforeningens hjemmeside og i litteraturen om emnet er de mest følsomme blinkfrekvenser for mennesker med lysfølsom epilepsi 14–30 Hz. En frekvens på 2 Hz ligger dermed langt under det, skriver de.

Ifølge professor Sándor Benicky er det ingen studier på temaet.

– Vi har ikke sett anfall utløst av blinkende sykkellykter. Teoretisk er risikoen svært liten, frekvensen på 2 blink per sekund er betydelig lavere enn den frekvensen som oftest utløser anfall. Dessuten er avstanden fra lyskilden til personen med epilepsi antakelig for lang og varigheten for kort, forteller Beniczky.

Vegvesenet: Ikke noe regelverk i Norge

For biler finnes det en rekke lover og regler som omhandler korrekt bruk av lys på biler. Dette er blant annet for at andre ikke skal bli blendet. Men ifølge Kurt Ottesen, seniorrådgiver ved Kontor for kjøretøyteknikk, finnes det i Norge ikke noe detaljert regelverk for disse sykkellyktene konkret.

– Alle som har møtt på en syklist med blinkende sterkt lys, har nok følt på hvor ubehagelig dette er. Vi har imidlertid ingen bestemmelser i vårt regelverk som sier noe om maksstyrken på lys eller hvordan lyset skal vinkles, sier Ottesen til Nettavisen.

Det eneste man finner av lovregulering av lys på sykkel er §5/9 i Forskrift om krav til sykkel, som kort sagt sier at hvis du sykler i mørket skal du har fast eller blinkende lys som kan sees på 300 meters avstand – og at hvis det blinker, skal det blinke med minst 120 blink per minutt.

Det finnes likevel mulighet til å reagere mot syklister som bruker sykkellys feil.

– Om man skal reagere på uvettig lysbruk på sykkel, så er nok veitrafikkloven § 3 om hensynsfull og varsom opptreden i trafikken den bestemmelsen man må bruke. Den håndheves av politiet. Oppfordringen vår er derfor å være bevisst på hvordan du bruker ditt sykkellys, slår han fast.

Artikkeltags