Ingen kontakt i SAS-konflinkten. Slik rammer streiken deg

København, Danmark 20170428.
SAS fly på flyplassen Kastrup i København.
Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

København, Danmark 20170428. SAS fly på flyplassen Kastrup i København. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Det er tirsdag morgen ingen kontakt mellom partene etter at meklingen mellom SAS og flygerne ble brutt mandag.

– Nei, det er ingen kontakt. Men så er det ikke så lenge siden vi gikk fra hverandre heller, sier leder for Norske SAS-flygeres forening (NSF), Jens Lippestad, til NTB i halv sju-tida tirsdag.

To piloter ble tatt ut i streik da bruddet i meklingen var et faktum mandag, og flygerne varslet at samtlige norske SAS-piloter streiker fra torsdag. SAS sa mandag at de har klare ambisjoner om å få til en løsning innen rutetrafikken går i stå torsdag.

– Det er bare å ta kontakt, så er vi klare, sier Lippestad som mener at ballen ligger hos SAS.

Dine rettigheter

Dersom en løsning ikke blir funnet innen det, betyr det at store deler av SAS' avganger blir kansellert.

– Det første man må gjøre, er å sjekke om vilkårene i billetten åpner for endringer i bestillingen eller for å få pengene tilbake, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogli.

Det gjør det når det gjelder fullprisbilletter, men ikke de billigste billettene som ikke kan endres eller refunderes.

– Man betaler jo ekstra for fleksibiliteten, sier hun til NTB.

– Men når streiken først er et faktum og flyet er kansellert, har passasjeren rett til både ombooking og eventuell refundering. Da må du ta kontakt med SAS, sier hun.

Annen reisemåte

SAS skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap, eller med buss eller tog, og det skal flyselskapet dekke.

Men velger du å kjøpe ny og dyrere billett i et annet selskap, for eksempel fordi du må fort fram, må man betale selv.

Om en heller velger å droppe turen, skal man få igjen pengene for den delen av billetten som ikke er brukt, tilbake, inkludert skatter og avgifter som er betalt.

Men det må være klart at flyselskapet ikke har noe ansvar for å dekke hotell eller leiebil som er betalt på forhånd, og som ikke blir brukt.

Skogli sier at man også bør sjekke reiseforsikringen og forsikringen som eventuelt er knyttet til kredittkortet man brukte til kjøp av billetten.

Booker om

Et av Norges største reisebyråer i forretningsmarkedet, Berg-Hansen, merket allerede tidlig mandag stor pågang fra kunder som ønsket å booke om flyreiser senere denne uken.

– Mange forsøker å endre til et annet flyselskap eller booker en fleksibel flybillett hos et annet selskap, slik at én av billettene kan avbestilles senere, sier Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg-Hansen, til Dagens Næringsliv.

Effekten av streiken har enda større innvirkning på det vanlige billettsalget:

– Erfaringsmessig stopper salget av nye billetter helt opp når det kommer et streikevarsel. Det ser vi slår til nå, sier Villadsen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken