(Finnmark Dagblad)

– 2009 ble et skikkelig dårlig år for mange av avisene i Norge, og det er særlig regionavisene og de mellomstore avisene som har hatt det tøft. FD er blant avisene som har hatt det særlig tøft, sier ansvarlig redaktør, Eirik Palm.

Flest lesere

Samtidig holder lesertallet seg stabilt.

Tall fra Forbruker & Media som kom i går, viser at Finnmark Dagblad har 32.000 daglige lesere, mer enn dobbelt så mange som Altaposten. Antallet faste lesere økte fra 2008 til 2009, og holder seg stabilt.

Palm mener det viser at svært mange leser FD på arbeidsplassen.

Jobber intenst

Mediebedriftenes landsforbund offentliggjør i dag opplagstallene for MBL-avisene.

Finnmark Dagblad har nå et godkjent opplag på 8.070 eksemplarer. En årsak til den store nedgangen er at tidligere opplagsberegninger har vært for høye. Avisen valgte å nedjustere tallene da feilen som har vart over flere år, ble oppdaget. Til sammen er det snakk om 160 daglige eksemplarer.

– Men uansett snakker vi om en reell nedgang på nesten 600 eksemplarer, og det kan vi ikke være fornøyd med. Vi har ikke greid å lage et produkt som treffer leserne tilstrekkelig. Det jobber vi intenst med, sier redaktøren.

Han mener rollen til FD som regionavis for ti kommuner, gir avisa særlige utfordringer, sammenliknet med de helt lokale avisene.

– Pris ikke avgjørende

FD hadde i likhet med andre aviser, er kraftig nedgang i annonseinntektene i 2009. Det førte til at avisa måtte ta ned utgiftene og i perioder kjøre med redusert bemanning, samtidig som prisen økte.

– Det er vanskelig å se noen sammenheng i kombinasjonen mellom produktet og prisen. Tendensen hos alle har vært en opplagsmessig tilbakegang de siste årene, sier administrerende direktør Ola Finseth.

Vil snu utviklingen

Nå er avisa i ferd med å avslutte en prosess som skal gjøre produktet enda bedre. Målet er å snu opplagsutviklingen dette året.

– Vi har tro på produktet vårt, vi har motiverte medarbeidere som brenner etter å gjøre det enda bedre. I tillegg til hovedavisa, satser vi på å gi leserne våre et enda bedre tilbud gjennom egne, faste magasiner, sier Eirik Palm.