Storm.no meldte -26°C når det var <br/>- 45°C

STOR FORSKJELL: Tre timer etter at Johan Vasara (innfelt) sjekket Storm.no som da meldte -26 grader, melder Storm.no temperatur fra -22 til -29 (rød ring til venstre). Yr.no meldte -45 (rød ring til høyre), noe som var ganske presist, ifølge Vasara. Foto: Skjermdump fra Storm.no / Privat / skjermdump fra Yr.no

STOR FORSKJELL: Tre timer etter at Johan Vasara (innfelt) sjekket Storm.no som da meldte -26 grader, melder Storm.no temperatur fra -22 til -29 (rød ring til venstre). Yr.no meldte -45 (rød ring til høyre), noe som var ganske presist, ifølge Vasara. Foto: Skjermdump fra Storm.no / Privat / skjermdump fra Yr.no

Artikkelen er over 5 år gammel

FARLIG: – Såpass grovt at det ikke burde være lov.

DEL

(Finnmark Dagblad) Johan Vasara fra Kautokeino la ut på en kjøretur fra Kautokeino søndag, og skal til Tromsø ved å kjøre gjennom Finland. Før han drar ut på en slik tur sjekker han alltid værmeldingen. Men hvor trygg han kan være på den, er han ikke så sikker på lenger. For under halvveis i kjøreruten, i Karesuando, meldte Storm.no -26 grader mens det i virkeligheten er under 40 minusgrader.

Les også: Nå har vi det kaldere i Finnmark enn det er på Nordpolen

– Det er ikke fritt for risiko å sjekke temperaturen og legge ut på veien. Jeg er på vei til Tromsø, og så kjører man her og det er 45 minusgrader når et skal være 26. Det er en drastisk forskjell, sier han til Finnmark Dagblad.

Farene er mange

Mange ting kan skje når det er så kaldt. Faren er at bilen kan stoppe når som helst. Om en da befinner seg i ingenmannsland kan det fort ta opp til en time eller mer før hjelpen kommer.

– Da er det skummelt dersom man trur at det er 20 grader mildere enn hva det egentlig er ute. Det ikke sikkert man har med seg ordentlige klær. Om en time i minus 40 uten riktige klær ikke er dødelig, så er det i iallfall veldig helseskadelig. Det skal ikke mye til før det går galt.

Ved så lav temperatur er det ”typisk” at også bremsene svekkes betydelig. De slutter å fungere, forteller han videre.

– Jeg merker på min bil så må man trykke skikkelig hardt inn på pedalen. Det er kanskje et større problem på større kjøretøy og eldre biler, sier han.

– Ikke greit

På sine turer møter han ofte på biler som står. Seinest forgårs lå en søppelbil i grøfta med nødblinkerne på. Nå er Johan Vasara hjemme hos bekjente i Karesuando, og vurderer å bli der til det blir varmere.

– Jeg vet ikke om jeg tør å kjøre. Det er 10 mil til Kilpis, og det er lite hus på strekningen. Det er skummelt å få stopp her.

En ting er i alle fall sikkert: Været er skiftende, og både Yr og Storm kan ta feil når været skal forutses.

– Siden været er skiftende kan man skjønne at det er vanskelige å forutse om det blåser opp til storm, snøvær eller ikke. Som regel går det greit. Men forskjellen mellom 26 og 46 grader er så pass grov, at det ikke burde være lov å melde.

– Sjekk flere steder

Vakthavende meteorolog Frode Korneliussen hos Storm.no forteller at temperaturene på nettsteder som Storm.no og andre værtjenester ikke er hundre prosent presise. Temperaturene blir beregnet av en datamaskin, og det er sjeldent at disse værmodellene har beregninger som gir så lave kuldegrader som minus 40.

– Jeg er helt enig i at det ikke er bra at ligger ute slik. Det er mye automatikk i dette. Det er lite vi kan gjøre med det, foruten å korrigere temperaturene for de meste kjente stedene.

Yr.no meldte -45 i samme tidsrom, noe er ganske presist, ifølge Johan Vasara. Meteorolog Frode Korneliussen i Storm.no vet ikke hvorfor Yr.no var mer presis, men antar de har en annen måte å korrigere temperaturen.

Når det er så kaldt ute, spesielt for de stedene som er utenfor allfarvei, anbefaler Korneliussen at folk også sjekker temperaturene andre steder. Som regel følger det med en tekst som omtaler været. Se hva som står der om temperatur og vind, opplyser han.

– Når det er så kaldt så ville jeg vært skeptisk til temperaturene. Om du for eksempel skal over vidda kan du sjekke temperaturen også for Kautokeino og Alta for å få et bilde av hvordan temperaturen kan variere.

Artikkeltags