Gå til sidens hovedinnhold

Solgte navnet - men ikke bladet

Artikkelen er over 13 år gammel

Øystein Løland solgte navnet MediaNorge i fjor. Nå heter det MotoMedia, men han selger fortsatt bladet ScooterNorge, slik han har gjort de siste ti åra.

(Finnmark Dagblad)

Løland hadde fast journalistjobb i Finnmark Dagblad da han kom på tanken om å lage et snøscooterblad. En undersøkelse i hyllene på Narvesen viste at det var heller tynt med den salgs blader. Selv om det var langt flere snøscootere i landet enn det var motorsykler, så dominerte MC-bladene. Løland så potensialet, og slo til.

Gudfar SND

Etablererstøtten på 197.000 fra daværende SND var en pen slump penger for 10 år siden. Han tok en kalkulert risiko og brukte pengene til å produsere og distribuere den første utgaven av magasinet i januar 1998. Det ble trykt i et opplag på 52.000 og fulldistribuert til bestemte områder i landet, der gründeren visste det var forholdsvis mange scootere.

10 år

– Gikk dette bra, var vi i gang. Hvis ikke, hadde vi ikke penger til neste utgave. Det gikk bra, og nå er vi ute med et stort jubileumsnummer for å markere at vi har eksistert i 10 år, sa gründeren da han mandag markerte bedriftens lille, runde jubileum.

I jubileumsnummeret sier han at bløtkakefesten er avlyst og at han heller vil presentere et fyldig jubileumsmagasin. Løland gjorde imidlertid begge deler, men «bløtkakefesten» var forbeholdt hans støttespillere fra oppstarten, ansatte pluss medier han har samarbeidet med opp gjennom årene.

ScooterNorge

ScooterNorge har hele tiden vært selskapets flaggskip, men de siste årene har magasinet fått en bror, eller kanskje var det søster. I USA, der Løland og hans stab oppholder seg en del for teste og holde seg oppdatert på både scootere og ATV-er er nemlig ATV mye større enn snøscooter. Også her hjemme er disse firehjuls terrengsyklene blitt mer og mer populære. Nå kommer de ogsp på veien i større og større grad. Hva var vel da mer naturlig enn å lage et eget ATV-magasin.

Solgte navnet

Det startet med ScooterNorge AS. Så overtok MediaNorge. Tanken bak var at selskapet, som utgiver av et landsdekkende magasin også kunne ta på seg andre oppgaver inne samme bransje. Noen år laget de for eksempel fagbladet Reindriftsnytt. Så dannet Aftenposten og Co sammenslutningen Media Norge. Løland satt på rettighetene til navnet, riktignok med en litt annen skrivemåte. I fjor høst solgte han navnet etter å ha inngått en avtale han sjøl karakteriserte som «grei nok».

Størst på scooter

Og når selskapet nå runder sine første 10 år, er Øystein Løland eier, daglig leder og styreleder i MotoMedia AS.

ScooterNorge er det største scootermagasinet hos Narvesen, og det tredje største innen gruppen MC-snøscooter. Det betyr at to MC-magasiner selger mer enn magasinet fra Alta. Det er Løland fornøyd med. Det viktigste er å lage et godt produkt som folk vil kjøpe, ikke nødvendigvis å være størst.

te@fd.no