(Finnmark Dagblad)

Vi må begynne med litt Flåklypa-språk: 22 kilometer nordover, litt vest og oppover. Der finner man skianlegget til STIL i Porsanger. Skiinteressen har økt enormt i Porsanger de siste årene. 7-8000 bruker anlegget gjennom vinteren.

Tok kvelden

– En vesentlig årsak til den økte interessen er forutsigbarhet. Befolkningen som har lyst å ta seg en skitur vet at vi preparerer løypenettet med snøskuter daglig, slik at det alltid skal være fine forhold i løypenettet til STIL, sier løypesjef Fred Persen.

Men sist lørdag var det imidlertid stopp. Tråkkeskuteren til idrettslaget tok kvelden. Den måtte slepes ned til bygda.

– Dynamoen havarerte, og det er en kostbar og omfattende operasjon å bytte den. Vi ville vært uten skuter i flere uker, og det har vi ikke tid til. Løypene ville snødd igjen, sier Persen.

Som småbygder flest inneholder de gjerne en lokal Reodor Felgen eller to, så også i Igeldas.

– En av skiløperne som bruker anlegget er en dyktig mekaniker, så han foreslo å tjore fast et aggregat som produserer strømmen som innsprøytningen til motoren trenger.

Verdens første hybridskuter?

Dermed så Il Tempo Lynxgante dagens lys. Som i filmen så har doningen først en hjelpemotor stående på baksetet, den driver hjelpemotor nummer to som ligger under setet, som igjen driver hovedmotoren under panseret. En havarert dynamo stopper altså ikke STIL i tråkkingen av skiløypene.

– Medaljens bakside er at jeg nå er permanent innhyllet i eksos, med en motor foran meg, og en bak meg. Siden vi ikke har et lokalt Aladdin Oil vil jeg derfor komme med følgende oppfordring til Statoil og ENI Norge i Hammerfest:

– For at løypesjefen, i det som er i ferd med å bli Finnmarks flotteste skianlegg, ikke skal krepere av kols er de velkomne til å donere en ny tråkkeskuter til STIL. Statoil har jo allerede sitt program der de støtter morgendagens helter, hva med gårsdagens helter, avslutter Persen med et glimt i øyet.