Dette har Rema 1000 søkt om å bruke «Æ» til

Av
RÆMA 1000: Her fra Gulskogen i Drammen.

RÆMA 1000: Her fra Gulskogen i Drammen. (Foto: )

DEL

Prøv iFinnmark+ og eAvis i 2 måneder for kun 99,-

(Nettavisen): I romjulen begynte spekulasjonene å gå som Rema 1000s mystiske Æ. Reklameplakater over hele landet dukket opp, men dagligvarekjeden har nektet å fortelle offentligheten hva som ligger bak PR-stuntet.

Dette blir offentliggjort på et ekstraordinært riksmøte for alle 560 kjøpmennene i landet. 

Møtet finner sted på Gardermoen onsdag denne uken.

Spente kjøpmenn

Hittil har ikke engang Remas kjøpmenn fått vite hva den mystiske Æ-en er.

– Jeg vet faktisk ingen ting, annet enn at vi skal på et møte 4. januar. Det er ikke slik at jeg vet det, men har fått beskjed om å ikke si noe, bedyrer kjøpmann på Gulskogen, Morten Westergren og legger til at han er like nysgjerrig som andre.

På Patentstyrets hjemmesider kommer det frem at matvarekjeden sendte inn en søknad om å bruke Æ, i rødt, hvitt og blått, 5. oktober i fjor.

 – Denne æ-en er søkt som varemerke i en søknad som kom til oss 5. oktober. Det er søkt ganske bredt i syv ulike klasser for bruk, sier avdelingsdirektør Otto Scharff i Patentstyret til Adressa (krever abonnement).

Lojalitetsprogram?

Det er blant annet søkt om å bruke Æ på kassaapparater, trykksaker, fotografier, skrivemateriell, kontorrekvisita (unntatt møbler), regnemaskiner, databehandlingsutstyr, datamaskiner og brannslukningsapparater.

I klassene Æ-en er søkt brukt i, er også kundelojalitetstjenester og kundeklubb-tjenester. Noe begge Remas hovedkonkurrenter Coop og Norgesgruppen har, med henholdsvis Coop Medlem og Trumf/Kiwi pluss, skriver Adressa.

Rema 1000 på sin side har avvist kundelojalitetsprogram og markedsført seg hardt på «bare lave priser», frem til nå.

Adressa melder også at Rema 1000 i Danmark tidligere i høst lanserte delingsøkonomi-appen Vigo, en handleliste man kan dele med andre i appen så de kan handle for deg og tjene noen kroner på det.

Artikkeltags