Solgte for 25.000 kroner på 24 timer

SALGET TOK AV: Denne dialekt-plakaten selger godt, og deler av inntekten går til kreftforskning, opplyser Rita Cicilie Berg.

SALGET TOK AV: Denne dialekt-plakaten selger godt, og deler av inntekten går til kreftforskning, opplyser Rita Cicilie Berg. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Rita Cicilie Berg har tatt initiativ til å lage en plakat til inntekt for Kreftforeningen. Plakaten har påført ord og uttrykk hentet fra boken til lokalhistoriker og forfatter Bjørn Roar Krogstad. Når utgiftene er trukket fra gir det 6.500 kroner rett til Kreftforeningen.

DEL

Tilbud - iFinnmark+ og eAvis i 2 måneder, for kr 99,-!

Hedrer forfatteren

Det var da Bjørn Roar Krogstad lå kreftsyk at Rita Cicilie Berg kom på ideen. Hun er venninne med hans datter, og har lest flere av verkene hans.

– Jeg syntes det var forferdelig at han ble syk, og at han var syk så lenge. Jeg så på boken hans (dialektsamlingen «Kvesker å kvåsså, måsså ti’n påsså!», red.anm.) og tenkte på å lage en plakat. Jeg tenkte at det er noe folk kan synes er artig, og samtidig er det en god måte å hedre han på, sier hun.

– Det er også fint å kunne bidra til kreftforskning. Og det syntes Bjørn Roar var en god idé og en fin tanke.

Går så det suser

Berg fikk velsignelse fra forfatteren, og kom i kontakt med den lokale kunstnersjelen Christina Gjertsen. De gikk sammen om å utforme plakaten, som over natten ble en salgssuksess. På 24 timer solgte de plakater for 25.000 kroner.

Christina Gjertsen viser fram plakaten.

Christina Gjertsen viser fram plakaten. Foto:

– Det er ganske vilt.

Halvparten av overskuddet fra salget skal gå til Kreftforeningen. Den andre halvparten går til Frisk Bris Design for den omfattende jobben med å lage plakaten, kostnaden med lage utskrift og sende produktet ut til kundene. Produksjonskostnadene med å lage plakatene er høye. I tillegg skal også skatt og moms betales. Så langt har de nå samlet sammen cirka 6.500 kroner til kreftforskning.

– Det er godt å kunne være med på å støtte en god sak med det kunsteristiske jeg driver med, sier Gjertsen som har stått for den grafiske utformingen.

Til støtte for kreftsaken

Bjørn Roar Krogstad selv rakk aldri å se sluttproduktet. Han døde av kreft i september.

– Jeg er veldig glad for at han synes at det var et bra initiativ, og at plakaten er så godt mottatt. Jeg skulle bare ønske at han var her ennå, sier Rita Cicilie Berg.

Artikkeltags