– Svarene fra Avinor er som «god dag mann økseskaft»

«GOD DAG MANN ØKSESKAFT»: Jo Inge Hesjevik, leder i Finnmark Høyre, mener fortsatt at Avinor unnlater å si alt rundt endringene på Banak.

«GOD DAG MANN ØKSESKAFT»: Jo Inge Hesjevik, leder i Finnmark Høyre, mener fortsatt at Avinor unnlater å si alt rundt endringene på Banak. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Høyre-lederen lar seg ikke berolige av lovnader fra Avinor.

DEL

Jo Inge Hesjevik, leder i Finnmark Høyre, sier han fortsatt ikke stoler på Avinors lovnader rundt den operasjonelle rullebanelengden etter en innkortning av rullebanen ved Lakselv lufthavn Banak. Han mener rett og slett logikken i Avinors uttalelser ikke er tilstede.

LES OGSÅ: Avinor: – Rullebanen blir fortsatt 2.788 meter

– Det er flere grunner til at jeg ikke gjør det. For det første virker Avinor fryktelig målbevisst på at de går inn på dette for å spare penger. I utredningen kommer de opp med en finansieringssum som baserer seg på at dersom man skal bevare de 2.788 metrene, så må det skje en nødvendig utvidelse av snuhammeren samtidig som baneskuldrene må forbedres. Dette er et krav man har i rapporten «Lakselv lufthavn, Fremtidig rullebanekonsept», og er kostnadsberegnet til 101 millioner.

– Men samtidig sier man nå at alle fly som krever kategori E skal kunne lande. Hvorfor er det da med i budsjettet for 2.788 meter og ikke nå? Jeg formoder at når de sier det er behov for utbedringer, så er det faktisk det. Da må det gjøres uavhengig av de 2.788 metrene. Når de har planlagt disse utbedringene bort, så kan jeg ikke forstå at store fly, slik de hevder, kan lande i fremtiden. Jeg klarer vanskelig å forstå måten de kommuniserer dette på, og at det faktisk stemmer at det ikke vil være begrensninger med det valget de planlegger å ta. Jeg ber her Luftfartstilsynet være en uhildet instans, og se på det med åpne og brede øyne. For det føler jeg fortsatt ikke at Avinor gjør, fastslår Høyre-toppen.

LES OGSÅ: Høyre-topp har ikke tillit til Avinors «lovnader» for Lakselv lufthavn Banak: – Avinor forteller ikke hele sannheten

LES OGSÅ: Sjåstad klar for Avinor-oppgjør: – Vi kan ikke leve med det

– Lang rullebane er samfunnsøkonomisk riktig

Hesjevik påpeker at rullebanen nødvendigvis ikke er et pluss-prosjekt for Avinor, men viktig for samfunnet.

– Jeg er klar over at Avinor ikke vil tjene en inn investeringen på flygingene som kommer. For Avinor er ikke dette forretningsmessig regningssvarende. Men samtidig er vi klar over at om det kommer en eneste flyging i løpet av de neste ti årene, som gjør at man besparer inn en dag med driftsstans på Melkøya. Ja da vil denne flygingen alene gjøre det samfunnsøkonmisk lønnsomt å utvide rullebanen. Det er så enkelt at en driftsstans vil koste 70 til 80 millioner kroner per dag. Dette går direkte på bunnlinjen til selskapet som driver. På den bunnlinjen hente AS Norge inn 78 prosent i skatt. For AS Norege så er denne rullebanen utrolig viktig. De næringene vi nå ser blomstre opp i nord, spesielt olje- og gassindustrien, er de som styrer skatteinngangen til AS Norge. Går de dårlig så taper vi store summer, men Avinor vil ikke se de pengene uansett, sier Hesjevik.

Han peker også på forbeholdene både Avinor og Luftfartstilsynet tar, når man snakker om operasjonelle effekter av en innkorting av rullebanelengden.

Svarene fra Avinor er som «god dag mann økseskaft»

Jo Inge Hesjevik, leder i Finnmark Høyre

– For fiskerinæringen vil dette blant annet innebære lavere avgangsvekt i mange tilfeller. Dette er noe Avinor unnlater å si. Man styrer simpelten unna å si at avgang må skje med redusert avgangsvekt. Svarene fra Avinor er som «god dag mann økseskaft». Det er alltid et men. Inntil de har sagt at det ikke stemmer at man får store begrensninger, så gjelder det, slår han fast.

LES OGSÅ: Luftfartstilsynet avviser grunn til bekymring for rullebaneendringer: – Banak blir ikke «kortbaneflyplass»

Artikkeltags