(Finnmark Dagblad)

Esso og Statoil vil gjøre det vanskeligere for kundene å undersøke drivstoffpriser, og ber stasjonene om ikke å opplyse pris over telefon.

Kjell Carlsen fra Rafsbotn vet at det er mye penger å spare dersom man velger den billigste forhandleren. Han synes oljeselskapene lurer kundene når de nekter å opplyse om prisen over telefon.

- Det virker som de vil lokke oss til stasjonen, sier han.

Finnmark Dagblad fikk i likhet med Carlsen heller ikke opplyst pris fra de ansatte på Esso-stasjonen i Bukta i Alta.

– Jeg beklager. Du må enten sjekke masta selv eller ringe Esso sentralt, var svaret.

– Kjør og se

Assisterende informasjonsdirektør i Esso Norge, Eirik Hauge, innrømmer at selskapet anbefaler stasjonene å holde prisene hemmelige. I stedet ber han media og prisbevisste kunder å sette seg i bilen slik at de selv kan observere prisene.

– Vi vet at det skjer hyppige endringer. Prisene som opplyses før du kommer eller som trykkes i en avis blir gamle og vil aldri være oppdaterte. Å oppsøke stasjonen er den sikreste måten, sier Hauge til Finnmark Dagblad.

– Du synes ikke det er urimelig at jeg som journalist eller kunde må reise 14 mil fra Hammerfest til Alta for å sjekke en pris som butikkpersonalet like gjerne kunne opplyst om på telefon?

- Nei. For å få oppdaterte priser bør man observere den på stasjonene.

– Du synes ikke dette er dårlig service?

- Nei. Mastene er den beste kilden.

– Prisen er vel ikke annerledes om man ringer eller ser den med egne øyne?

- Vi ønsker at kunder skal observere ved selvsyn å på de stasjonene man søker.

Avviser bensinbørsfrykt

Pressetalsmann Knut Hansen i Statoil avviser at det er redselen for å havne nederst i en prissammenligning som gjør dem vanskelige. De er redde for å bli tatt for prissamarbeid.

– Det strengt forbudt å utveksle pris med konkurrenter over telefon. Fordi vi vil være på den sikre siden opplyser vi ikke om priser uansett hvem som ringer, dessverre blir media og kunder også rammet av en slik praksis, sier Hansen, som verken synes praksisen er urimelig eller dårlig service.

Får kritikk

Både Esso og Statoil får nå kritikk, både av Norsk presseforbund og Bensinforhandlernes bransjeforening.

– Jeg hadde også reagert dersom jeg hadde blitt avvist på telefon, sier direktør Jan Carho.

– I grunn synes jeg det er litt leit at det blir en sak av det. Prisene står jo i masta, så hvorfor ikke bare si det, sier Carho til Finnmark Dagblad.

Les mer i e-avisen!