Kunder visste ikke at de var allergiske før de spiste denne pizzaen

ALLERGIKER?: Én ingrediens i denne pizzaen er uheldig for peanøttallergikere.

ALLERGIKER?: Én ingrediens i denne pizzaen er uheldig for peanøttallergikere. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Vær OBS på én ingrediens.

DEL

(Finnmark Dagblad) Orkla Foods Norge AS står blant annet bak merkevarene Stabburet, Toro og Grandiosa. Da de i mai lanserte produktet Grandiosa Glutenfri ble produktet veldig godt mottatt i markedet. Men så tikket det inn noen få meldinger fra allergikere til Orklas forbrukerservice. Selv om innholdsfortegnelsen på produktet er presis og godt opplyst, var det noen peanøttallergikere som ikke visste at de hadde såkalt kryssallergi mot lupin, et protein fra en belgfrukt.

– En gruppe forbrukere visste ikke selv at de var allergiske og oppdaget det da de spiste pizzaen for første gang, sier kommunikasjonssjef i Orkla Bjørn Brennskag til Finnmark Dagblad.

Han understreker at det er viktig at kundene tar kontakt med matprodusenten når de oppdager slike ting.

–Det kan i verste fall være veldig alvorlig. I tilfellet med allergenet i glutenfri pizza måtte vi gå ut og informere om det, og merke på produktpakkene at lupin kan gi kryssallergiske reaksjoner for enkelte peanøttallergikere, samt opplyse om det på nettsidene våre, sier han.

– Utrolig viktig

Astma- og Allergiforbundet skriver på sin nettside at Lupin er lite brukt i Norge, og at mange med peanøttallergi derfor ikke er klar over at lupin kan kryssreagere med peanøtt. De ønsker likevel Grandiosa Glutenfri og andre produkter som er egnet for personer med matallergi velkommen.

Kommunikasjonssjef i Orkla Foods Bjørn Brennskag minner samtidig om at kunder, som har allergi, må selv ta ansvar med å sjekke om de har kryssallergier. Brennskag ber også kunder om å henvende dersom de finner feil på produktene deres, om det eksempelvis er mugg eller fremmedlegninger i produktpakken.

– Det er utrolig viktig at forbrukere kommer tilbake til oss om våre produkter, om det er ris eller ros. Spesielt ris.

Enorme kvantum

Årlig sendes det ut 500 millioner produkter ut fra deres fabrikker, som havner i butikkhyllene, ifølge Bjørn Brennskag.

– Da er det klart at det kan oppstå avvik som det er utrolig viktig å vite om.

De får cirka 8.000 henvendelser hvert år. Ofte er det brudd i emballasje som er feilen, for eksempel at sveisen på hermetikkboksen har feil, ifølge Brennskag.

– Det har vært eksempler på at kundehenvendelser har avdekket feil på maskinene, der vi måtte justere maskinene på fabrikken.

De kundene som tar kontakt gjennom kontaktskjema på nettsiden deres får ofte kompensasjon for den dårlige varen de har kjøpt.

Artikkeltags