«Jeg så flyet miste vingen i lufta.»

Artikkelen er over 13 år gammel

Ifølge øyenvitnet gikk det bare minutter fra mikroflyet letter fra Lakselv lufthavn, til katastrofen var et faktum: Flyet mistet den ene vingen i lufta. Flyet styrter så i fjæra i Hamnbukt, og to menn omkom.

DEL

(Finnmark Dagblad) Her følger hendelsesforløpet for ulykken, minutt for minutt:

16.02 Mikroflyet tar av fra Banak

Det hvite mikroflyet av typen ICP Savannah tar av fra Lakselv lufthavn, Banak, mot nord. Om bord sitter det to menn, begge fra Lakselv mikroflyklubb og med lang erfaring i å føre mikrofly.

På dette tidspunktet er det 12 varmegrader i lufta, og det blåser svak bris fra nordøst.

Ifølge Ola Mellem, statsmeteorolog ved Meteorologisk institutt, var det overskyet vær, med en skybase på 3.500 fot (ca. 1.167 meter), og noen skyer under det også, på 2.500 fot (ca. 833 meter).

16.05 Flyet i svakt stup

Tre minutter etter at flyet har tatt av blir flyet observert i Hamnbukt av et øyenvitne. Mannen vil ikke fremstå med navn og bilde i avisa, men er villig til å fortelle hva han så:

Mannen har startet på en trimtur, og er bare 30 meter fra huset sitt, da han blir oppmerksom på flyet.

- Jeg ser flyet fly nedover. Det var snakk om et svakt stup, slik at flyet mistet høyde ganske raskt. Jeg anslår at flyet var i en høyde på 100-150 meter over bakken.

16.06 Mister vingen og styrter

- Jeg hører at motorlyden på flyet øker, at turtallet tar seg opp. Det er ikke noe vanvittig rusing, men det er et påtagelig «vrooom».

- Så ser jeg vingen løsne fra flyet, og ramle mot bakken. For meg ser det ut som om det er den venstre vingen. Jeg skjønner at dette blir katastrofalt. Ut fra vinkelen på flyet skjønner jeg det vil styrte i dalen nedenfor, eller i sjøen.

16.15: Mayday!

Banak kontrolltårn får inn mayday-signaler fra flyet.

- Jeg hører dunket i det flyet treffer bakken. Jeg blir helt perpleks over det jeg har vært øyenvitne til.

16.17: Politiet blir varslet

- Jeg begynner først å gå mot stedet der flyet må ha styrtet, men skjønner fort at jeg må snu hjem og varsle politiet om ulykken først. Jeg ringer 112 og kommer i kontakt med alarmsentralen i Hammerfest. De ber meg gå ut igjen for å prøve å lokalisere havaristedet, og jeg tar med meg mobiltelefon og kikkert.

16.28: Havaristedet lokaliseres

Øyenvitnet kommer ut på kanten av platået over Hamnbukt og oppdager havaristedet i fjæra.

- Jeg ser flyvraket om lag 400 meter sydøst for det store tankanlegget, og varsler politiet straks.

16.44: Hjelpemannskaper på havaristedet

Øyenvitnet tar seg ned til fjæra, og frem mot havaristedet.

- Samtidig kommer de første hjelpemannskapene og lege til stede. Det fastslås raskt at hjelpemannskapene ikke kan gjøre noe, de to i flyet har omkommet momentant i krasjen.

Havariundersøkelse i dag

Havarikommisjonen i mikroflyseksjonen til Norsk Aero Klubb vil starte sine undersøkelser i dag. Da vil de i samarbeid med politiet forsøke å finne ut hvordan vingen på flyet kunne falle av.

- Politiet har bedt oss om bistand og vi har løpende kontakt med dem. Fredag morgen vil vi starte med undersøkelsene, sier Tor Berg i havarikommisjonen for mikrofly.

Berg skal sammen med en kollega foreta tekniske undersøkelser av selve flyvraket og de delene som er funnet i terrenget i området rundt havaristedet.

- Vi vil undersøke selve hendelsen og vi vil kartlegge alle de tekniske detaljene på flyet. Vi håper at undersøkelsene vil gi gode svar på om det har vært noen tekniske feil med flyet. Ved å undersøke flyvraket kan vi med ganske stor nøyaktighet si om det har vært teknisk svikt. Dette kan vi gjøre selv om vraket er kraftig ødelagt, sier Berg.

Flyet er av en solid og anerkjent flytype med metallskrog bygget vanlig flykonstruksjonsmetode. Det har ikke skjedd noen alvorlige uhell med denne flytypen tidligere, forteller Berg.

- Jeg tror ikke at det har vært noen uhell med denne flytypen tidligere, iallfall ikke i Norge. Flyet har et godt renommé og lages i flere versjoner. Det er en flytype med rimelig god sikkerhet, sier Berg.

Lakselv mikroflyklubb går for å være en anerkjent klubb med høy kompetanse.

- Vi kjenner klubben som en seriøs klubb med mange faglige dyktige folk, sier Berg.

Artikkeltags