Hurtigrutas kaptein takker for lokal hjelp

TAKKNEMLIG: Reparasjonene startet åtte om kvelden mandag. Klokka to tirsdag formiddag var den elektriske tavla satt i stand. Kaptein Eivind Lande takker Tor-Inge Haugsnes for vel utført jobb.

TAKKNEMLIG: Reparasjonene startet åtte om kvelden mandag. Klokka to tirsdag formiddag var den elektriske tavla satt i stand. Kaptein Eivind Lande takker Tor-Inge Haugsnes for vel utført jobb. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Lokale elektrikere ble redning da Hurtigruta mistet varme, kloakk, ferskvann og nesten all strøm.

DEL

(Finnmarken) MS Lofoten mistet mandag strømmen da skipet lå midt ute på Varangerfjorden.

Nødaggregatet holdt i liv i navigeringssystemene, nødlys og essensielle systemer, men uten varme og kloakk ble skipet et mindre trivelig sted å være.

Service

Klokka åtte om kvelden ankom hurtigruta Båtsfjord. Kaptein Eivind Lande takker for hjelpen de fikk fra Haugsnes Elektro og oppvartingen Polar Hotell ga passasjerene.

– Vi fikk bra reparasjon i Båtsfjord og fantastisk service på hotellet, forteller kapteinen.

Kald båt

Kulda i Kirkenes fikk et rør i maskinrommet til å sprekke. Vannet kortsluttet den elektriske tavla. Hovedmotoren stanset en kort stund, og skipet gikk over til nødlys.

– Uten byssestrøm og fungerende toaletter kan vi ikke ha passasjerer om bord. Tavla ble reparert i Båtsfjord, også tok det to døgn å få varmen i båten, forteller kapteinen.

Passasjerene ble sendt videre med MS Midnattssol klokken tolv natt til tirsdag, etter å ha ventet på hotellet. MS Lofoten tøffet videre sørover torsdag ettermiddag.

Mye av ventetiden ble brukt på rapportering til DNV-GL (tidligere Det Norske Veritas). Klassifisieringsselskapet foretar den siste sjekken i Harstad.

Tor Inge Haugsnes med kollegaene Bjørn Magne Aksberg og Arvid Henriksen sto for reparasjonen.

Artikkeltags