Her er Altas servicehelt

Knut Dahl på Alta lufthavn er kåret til servicehelt i Alta. Her sammen med prisutdeler Simon Behrendsen Lien i HSMAI og Fans of Good Service.

Knut Dahl på Alta lufthavn er kåret til servicehelt i Alta. Her sammen med prisutdeler Simon Behrendsen Lien i HSMAI og Fans of Good Service. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Knut Dahl (56) på Alta lufthavn ble i lørdag kåret til årets servicehelt i Alta.

DEL

(Finnmark Dagblad) En privatperson som ikke jobber på Alta lufthavn nominerte Knut Dahl til prisen i Alta som for første gang deles ut av Fans of Good Service i samarbeid med den internasjonale reiselivsorganisasjonen HSMAI. Også Alta næringsforening har vært involvert i prisutdelingen i Alta.

– Etter nominasjonen har vi ringt rundt og forhørt hos om Knut. De aller fleste har ment at han er en verdig vinner, sier Simon Behrendsen Lien i HSMAI og Fans of Good Service. Han overleverte i går diplomet som bevis på at Knut Dahl er en servicehelt. Premien er også en landsfinale i Oslo 17. august der de 33 serviceheltene i landet møtes.

– Ble overrasket

Om at han får prisen, sier Dahl:

– Jeg ble jo overrasket, samtidig er det hyggelig å bli satt pris på. Men det er sikkert mange andre som fortjener en slik pris, sier han kledelig beskjedent.

– Hva er artigst i jobben?

– Å treffe mange mennesker.

Knut Dahl har jobbet 34 år på Alta lufthavn. Han er nå produktsjef i SAS på flyplassen, og har ansvaret for innsjekking, boarding, flyfrakt, jetpack, og charter.

– Service er et teamwork, og vi prøver å yte vårt beste, selv om sikkerhet og punktlighet kommer først.

Utsatte påsketur

Her er en historie som litt om serviceinnstillingen til Knut Dahl:

– Skjærtorsdag skulle vi på hytta, men det var bestilt en meget viktig del som flyfrakt til en malmbåt utenfor Alta, men da jeg kjørte med pakken til kaia, så var det ingen båt der. Det viste seg at båten ennå ikke var slept til kai. Da måtte jeg si hjemme at vi måtte utsette turen til hytta. Slikt blir ikke alltid tatt så godt imot, sier han.

– Båten la først til kai langfredag, og da kjørte jeg pakken til båten. Da kunne påskeferien begynne.

Ida Søderholm og Eva Krogstad Landmark fra Alta fikk i går hjelp av Knut Dahl i innsjekkingen.

– Det er glimrende service her, sier Søderholm.

– Jeg har ikke noe å utsette på servicen her på flyplassen, sier Landmark.

Artikkeltags