Avinor: – Å bygge ny Hammerfest lufthavn på 1.199 meter er helt surrete

Sjefen for regionale lufthavner i Avinor, Hanne Beate A. Laugerud.

Sjefen for regionale lufthavner i Avinor, Hanne Beate A. Laugerud. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

– Helt surrete, sier Avinors Hanne Beate A. Laugerud om å bygge en ny lufthavn i Hammerfest med en banelengde på 1.199 meter.

DEL

Laugerud er sjef for Avinors regionale lufthavner og orienterte tirsdag om Avinors planlegging for bl.a. lufthavnene i Finnmark på et frokostmøte i Hammerfest Næringsforening.

–En rullebanelengde på 1.199 meter vil ikke gi Hammerfest noen merverdi, sa Laugerud, som dermed fastholder Avinors tidligere utsagn om å planlegge for et lengde på rundt 1.500 meter.

LES OGSÅ: Frykter ny flyplasstolkning: – Geir Ove Bakken må ikke få styre Avinor

Ikke behov i Alta

Hun var like krystallklar når det gjaldt det lokale initiativet fra Alta om en lengre rullebane på Alta lufthavn:

– Vi har tidligere sagt, og det har ikke skjedd noe som har endret vårt syn på dette. Vi ser ikke behov for en lengre rullebane i Alta.

Fortsatt pågår vindmålinger på de to alternativene for en ny Hammerfest lufthavn; Fuglenesdalen og Grøtnes. Disse avsluttes i april neste år, og Avinor arbeider med sikte på å konkludere med en anbefaling høsten 2017.

LES OGSÅ: – Jeg må innrømme at jeg sjeldent har blitt så lang i maska

Flere vurderinger

Før den kommer skal også en ekspertgruppe vurdere de operative forholdene for alternativene. Det skal også gjennomføres en samfunnsøkonomisk vurdering av investeringen, påpekte Laugerud.

Både Eni Norges Bjørn Bjørgve og Petro Arctics Arvid Jensen påpekte oljeindustriens kjapt voksende behov for en bedre flyplass i Hammerfest.

Tre store oljefelter er under planlegging utenfor Hammerfest de nærmeste årene, og Avinor ble anbefalt å ta kontakt med lokale miljøer for å vurdere de framtidige behovene.

LES OGSÅ: – Beskjeden til Avinor var veldig klar: Hammerfest skal ha en rullebane på 1.199 meter

God utvikling

Ifølge Laugerud er Avinor svært godt fornøyd med dagens drift ved Hammerfest lufthavn. En mindre trafikknedgang som skyldes en forbigående lav riggaktivitet vil endre seg allerede fra neste måned.

Men mest fornøyd er Avinor med at Hammerfest har hatt en regularitet på 98,4 prosent og en punktlighet på 91 prosent.

Utfordringer

Men Laugerud pekte også på de utfordringene knyttet til perioden fram til en ny flyplass er bygget.

– Vi har en oppfølgingsplan for dagens lufthav for å møte disse utfordringene. Det kan være aktuelt med nye hangarer og planer for bygging av en avisingsplattform er allerede klarert.

– En slik plattform gi mulighet til å samle opp kjemikaliene som benyttes for å spare miljøet, sa Laugerud.

Lakselv består

Avinor mener selv at selskapets opprinnelige forslag om en avkorting av rullebanen i Lakselv ikke ville hatt noen praktisk betydning for den trafikken man ser for seg i Lakselv.

– Vi har imidlertid tatt til etterretning lokale ønsker, og flyplassen i Lakselv fortsetter som i dag, sa Laugerud.

Hun ga også ros til ordfører Aina Borch i Porsanger for en god dialog.

– Meningsforskjeller kan det alltid være, men en god dialog er alltid viktig, sa Hanne Beate A. Laugerud, sjef for regionale lufthavner i Avinor.

Artikkeltags