Gå til sidens hovedinnhold

Goliat utsettes

Artikkelen er over 7 år gammel

Tusenvis av verftsarbeidere arbeider nå døgnet rundt for å få Goliat-flyteren klar til utskiping fra Korea i mai. Få i oljemiljøet tror de vil klare det. Får de rett utsettes produksjonsstart med nok et år.

(Finnmark Dagblad)

I Eni Norge holdes kommentarene strengt til det som er kontraktens bokstav.

I miljøet har rykter om store forsinkelser gått i månedsvis. Spekulasjonene kom til overflaten i et oppslag på bransjenettstedet offshore.no, som skrev om kaotiske tilstander på verftet. Bl.a. ble verftets manglende evne til å følge regelverket med gjeldende standard for norsk sokkel (NORSOK) pekt på som en av årsakene til forsinkelsen.

Holder seg til kontrakten

Kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge gir samme kommentar til Finnmark Dagblad som han tidligere har gitt til spekulasjonene:

–?Vi holder oss til den leveringen gjeldende kontrakt tilsier; nemlig at utskipningen fra Hyundai-verftet i Ulsan i Sør-Korea skal skje i mai i år.

Verftet har nå satt inn ekstra nattskift og arbeider nå også i helgene for å rekke fristen. Rundt 3.500 arbeidere er nå i sving for å bli ferdig i tide. Vår ambisjon om produksjonsstart i fjerde kvartal i år står fast.

Kritisk frist

Etter det Finnmark Dagblad forstår er utskipningen fra Korea i mai en svært kritisk frist. Sprekker den kan nok et år gå før produksjonen er i gang på Barentshavets første oljefelt.

Seilingstiden fra Korea tar et par måneder. Etter det starter selve klargjøringen av flyteren. Det er også en tidkrevende oppgave som skal utføres i Hammerfest.

Blir det ytterligere forsinkelser kan det bli knapp tid til å få klargjort flyteren for utplassering ved bunninstallasjonene ute på feltet. Dette arbeidet krever rolige værforhold og er etter det FD forstår uaktuelt å gjennomføre i en periode med fare for heftige vinterstormer.

Ferdig i Korea

Andre spekulasjoner; som å ta ut flyteren fra det koreanske verftet for å la andre avslutte arbeidet er etter hva FD erfarer heller ikke aktuelt.

Denne løsningen ble i sin tid valgt av Statoil da Snøhvit-lekteren ble forsinket ved verftet i Cádiz i Spania. For Statoil ble det en kostbar erfaring, og kan være bakgrunnen for at Eni Norge åpenbart helst ser at arbeidene sluttføres med verftet som har forpliktet seg til å utføre jobben.

Stor kostnadssprekk

Allerede i fjor var det klart at problemene ville føre til en kostnadssprekk for prosjektet på mellom sju og åtte milliarder kroner. Det kan bli enda større overskridelser.

Overarbeidet?

Mange av spekulasjonene over de store forsinkelsene har også pekt på at verftet har påtatt seg flere oppdrag enn kapasiteten tilsier.

I januar i fjor fikk samme verft også kontrakten på overbygget på Aasta Hansteen-installasjonen i Norskehavet fra Statoil. Samme verft hadde fra før kortrakten for understellet/skroget. Dette feltet skal ha produksjonsstart i 2016 og skal driftes fra Harstad.

Transporten av Goliat-flyteren skal skje med et av nederlandske Dockwise nyeste tungløftskip, «Dockwise Vanguard». Skipet er for øvrig bygget ved samme verft som Goliat-flyteren.

Kommentarer til denne saken