(Finnmarken)

Ann Christin Hegge Aune driver en frisørsalong i Vadsø. Uten å ha bestilt noe som helst, fikk hun i september en regning for plastomslag til telefonkataloger. Hun kastet den og fikk en ny. Beløpet var på 5.931 kroner, inkludert purregebyr.

Hegge Aune eier ingen telefonkataloger, og har aldri bestilt noe omslag. Avsenderen er firmaet Front Reklame, som frisøren avviser å ha vært i dialog med.

– Hva synes du om å bli kontaktet slik?

– Det er ufyselig at de gjør det. Mange går på limpinnen. Heldigvis er jeg litt våken til tider, svarer Hegge Aune.

Passer dårlig

Frisøren kjenner ikke til noen andre firmaer som har blitt kontaktet av Front Reklame. Hun ber andre la være å betale hvis de får mystiske regninger for produkter de ikke har bestilt.

– Selv sier jeg nei til alle telefonselgere. Jeg ber de sende informasjonen på e-post, hvis det er viktig. Eller så sier jeg det passer dårlig og ber de gi meg nummeret sitt, så jeg kan ringe tilbake, sier frisøren fornøyd.

Identifisert

Ved hjelp av Brønnøysundregistrene fikk hun identifisert den 29 år gamle bakmannen Erik Abogado Eriksen. Facebook-profilen hans beskriver mannen som en oslobasert optimist.

På forbrukernettstedet er Front Reklame svartelistet, og det er også lagt inn en beskrivelse av firmaets framgangsmåte. Hegge Aune kjenner igjen forbrukernettstedets beskrivelse av praksisen. Hun benytter ofte nettsiden for å identifisere mulige svindlere.

Front Reklame har vært svartelistet av Trygg handel siden november 2010.

Fakturaen i hånden hennes er identisk med et eksempel fra Trygg Handel. Ifølge nettstedet eksisterer ikke produktene selskapet forsøker å få tilfeldige personer til å betale for.

– Det måtte ha vært noen veldig bra omslag, siden de koster så mye. Kanskje Moods of Norway eller noe, sier Hegge Aune smilende.

Gjenganger hos Forbrukerrådet

Firmaet Front reklame har gjort seg bemerket hos Forbrukerrådet det siste åre

– Vi har to meldinger om dette firmaet registrert i løpet av 2011. Med det du forteller nå så er vi oppe i tre, og kan slå fast at dette firmaet er en gjenganger, sier regiondirektør Helene Falch i Forbrukerrådet Troms og Finnmark.

Det angivelige fakturatrikset Ann Christin Hegge Aune har fortalt om fra Vadsø vitner om et klassisk tilfelle av kataloghai-virksomhet, der næringsdrivende får tilsendt regning for noe de ikke har bestilt. Utfordringen næringsdrivende står overfor går på at slike typer saker ikke er noe Forbrukerrådet behandler. Rådet tar bare på seg saker der privatpersoner er forsøkt lurt.

– Men vi gir råd, og rådet er i alle tilfeller ikke å betale for noe som ikke er bestilt, sier Falch.

– Skal de som får slike regninger da bare kaste dem i søppelbøtta?

– Nei, vi anbefaler at mottakere av slike fakturaer tar kontakt med den eller de som er avsender, og protesterer på regningen. Dette bør gjøres skriftlig. Ved å gjøre dette meldes det vi kaller en innsigelse mot kravet, og når det er gjort kan ikke avsenderen ta dette videre til for eksempel å la det bli en inkasso-sak, sier Helene Falch.

Skjerper seg

Det er ikke få ulver luskende rundt i form av bedrifter som sikler etter å lure næringdrivende og slik sikre seg lettjente penger, forteller Forbrukerrådets toppleder i Troms og Finnmark.

– Gjennom hele året får vi henvendelser fra både privatpersoner og firmaer som mener seg utsatt for lureri. Det betyr at vi fortsatt må oppfordre folk til å sjekke nøye før regninger betales, og å vite hva de inngår av avtaler i kontakt med selgere. Det er gjerne nyetablerte som utsettes for dette, og historien viser heldigvis at de fleste som blir lurt skjerper oppmerksomheten sin slik at de ikke går fem på enda en gang, sier Helene Falch.

– Har mitt på det tørre

Innehaveren av firmaet Front reklame mener Hegge Aune i beste fall snakker mot bedre vitende.

Erik Abogado Eriksen er mannen bak Front reklame. Han avviser å ha sendt en regning for et produkt som ikke er bestilt.

– Jeg sender aldri ut en faktura uten at det er inngått avtale med kunden. Dette kan jeg dokumentere, og ser fram til å gjøre det i denne saken, sier 29-åringen, som har kontoradresse i Oslo.

Eriksen forklarer at produktet som er solgt til frisørdamen Ann Christin Hegge Aune, er en annonse til telefonkatalogens omslag.

– Mange kunder ønsker en bedre profilering av sin bedrift enn kun via en annonse i katalogens gule sider. Da kjøper de gjerne denne som den aktuelle kunden i Vadsø har gjort.

– Nå sier Hegge Aune at hun aldri har bestilt noen slik annonse. Hva kan du si om det?

– Har hun fått regning så har hun bestilt. Jeg håper derfor hun tar kontakt, så skal jeg sende kopi av bestillingen som viser at den er reell og at jeg har mitt på det tørre, sier Eriksen.

Sjefen i enmannsbedriften er ikke spesielt engstelig for å pådra seg et dårlig rykte, ei heller sett i lys av svartelisting på nettstedet trygghandel.no.

– Jeg ser ikke på dette nettstedet som veldig seriøst. Jeg har vært i kontakt med dem for å forsøke å få firmaet mitt fjernet fra denne lista, uten å lykkes. Jeg har også engasjert en advokat for å få hjelp med dette, sier Eriksen.

– Firmaet ditt ble svartelistet for ett år siden. Hvorfor klarer ikke advokaten din å få dette bort, dersom det er feil at ditt firma skal stå der?

– Jeg har rett og slett ikke brydd meg veldig om å få dette i orden. Dette hovedsaklig fordi jeg ikke ser på trygghandel.no som særlig seriøst, sier Erik Abogado Eriksen.