Fløy til Bjørnøya i enmotors småfly

Artikkelen er over 10 år gammel

Med en nærmere seks timers lang flytur fra Honningsvåg til Bjørnøya og tilbake, har Harro Lorenz (44) og Rolf Bauselsein (65) lagt bak seg sin lengste overfart til havs i sitt bittelille enmotors CT-fly.

DEL

Tilbud - iFinnmark+ og eAvis i 2 måneder, for kr 99,-!

– Når du legger ut i Barentshavet, så er det ingen plass å nødlande. Men turen gikk bra, selv om vi gjerne kunne tenkt oss å se litt mer av Bjørnøya. Vi fikk bare et lite glimt av sørspissen på øya gjennom skylaget, sier de to flyentusiastene fra Berlin I Tyskland.

Flott fra luften

Det var på søndag de gjennomførte flyturen til Bjørnøya. Så langt de vet, så er det ingen andre som har gjort en tilsvarende tur med et så lite fly. CT som er en tysk flytype, finnes det i dag rundt 400 eksemplarer av i verden. Flyet veier bare 300 kilo, og er det minste i klassen av denne typen småfly.

For Harro Lorentz og Rolf Bauselsein er det ingen ting som er flottere enn å reise rundt og oppleve verden fra luften. Spesielt er de opptatt av å se nordområdene, og dette er deres andre besøk i Finnmark.

– Sist vi var her for fire år siden, så fikk vi ikke se Nordkapp skikkelig på grunn av at det lå tåke over platået. Denne gangen har vi fått oppleve Nordkapp i strålende solskinn to ganger. Det var helt fantastisk, forteller de.

Glad I år fly

Rolf Bauselsein er den desidert mest erfarne med mer enn 40 års praksis som flyinstruktør. Lorenz som er dataingeniør, har til sammenligning bare 500 timers flytid etter at han fikk sitt flysertifikat.

Gleden over å fly er imidlertid like stor hos begge. Og det kriblet litt ekstra da de før helga gjorde seg klar til utfarten til Bjørnøya. Selv om de har flydd hele veien nordover fra Tyskland, så blir det ikke det samme når turen går langt ut i Barentshavet.

– Vi lastet av alt vi hadde av ekstra bagasje I Honningsvåg for å gi plass til mer drivstoff, sier de.

Søndag formiddag satte de kursen mot Bjørnøya, og de forteller at det ikke var fritt for at flyverne på Dash 8 sperret øynene opp da de fikk høre om flyplanene til de to i småflyet.

De medgir at det er dristig å legge i vei på en slik tur med et lite enmotors fly, men understreker samtidig at de hadde vurdert sikkerheten nøye dersom noe skulle gå galt. De hadde en redningsflåte med tak over, satellitt mobiltelefon og nødpeilesender, nødbluss, røykpatroner og fargestoff til å ha i vannet rundt et eventuelt havaristed.

– Vi hadde også to, tre lag med fleeceklær og tørrdrakt, og mat og vann for to dager, sier de.

Heldigvis fikk de ikke bruk for noe av dette utstyret., og de er svært tilfreds med besøket på 74 grader og 34 minutter nord. Etter å ha kretset over Bjørnøya, returnerte de tilbake til Honningsvåg. Totalt tilbakela de 900 kilometer på nærmere seks timer.

– Vi hadde drivstoff nok til å være i lufta i fem timer til, forteller de.

De to flyentusiastene er også svært tilfreds med den mottakelsen de har fått på flyplassen i Honningsvåg. De blir her litt til, for ennå har de mer igjen av ferien sin. De utelukker heller ikke at de gir seg i kast med nye utfordringer i nordlige farvann.

– Vi liker oss i nord. Vi har blant annet vært med fly til Island, Grønland og Canada. Det vi merker oss spesielt er at lokalbefolkningen overalt snakker om klimaforandringer de siste årene, sier de.

Artikkeltags