(Nettavisen)

17 av de kansellerte avgangene er hos Norwegian. Det er samme antall som flyselskapet varslet om tirsdag.

– Passasjerene må møte som normalt dersom de ikke har fått beskjed om annet, sier presseansvarlig i Norwegian, Andreas Hjørnholm, til NTB.

Fra Oslo er foreløpig følgende ruter tur/retur kansellert: Oslo – København, Oslo – Trondheim, Oslo – Harstad/Evenes, Oslo – Roma, Oslo – Molde og Oslo – Budapest. I tillegg kommer en enkelttur til Bergen. Fra Bergen er tur/retur til London og København kansellert.

I tillegg varsler selskapet om 12 nye kanselleringer for torsdag. Det gjelder tur retur fra Oslo til København, London, Mallorca, Krakow, Stockholm og London.

– Møt som normalt

De resterende elleve kanselleringene er hos Widerøe. Onsdag morgen fortalte Catarina Solli, pressesjef i Widerøe, at de hadde sju kanselleringer som en indirekte eller direkte konsekvens av streiken.

– Det er en rute fra Tromsø via Alta og Vadsø til Kirkenes. Også har vi et fly med tekniske problemer i Tromsø. Det medfører at maskinen som skal gå fra Tromsø til Trondheim og fra Trondheim til Torp, blir kansellert, sier Solli.

I tillegg er det et fly som skulle en runde fra Torp til Stavanger og fra Stavanger til Bergen som er kansellert. Også Widerøe ber passasjerene om å møte som normalt dersom man ikke har hørt noe annet fra flyselskapet.

Ved 11.30-tiden var det fire nye kanselleringer. Dette gjelder tur retur Bodø – Trondheim og Bergen – Stavanger – Bergen.

Hun sier mange har tatt kontakt og er bekymret for de kommende dagene og neste uke.

– Til dem må jeg si at med mindre du har hørt fra oss, går din avgang som planlagt.

SAS uberørt så langt – dette er grunnen

Pressekontakt i SAS, Tonje Sund, sier til Nettavisen klokken 12:55 at de onsdag ikke har noen kanselleringer som følge av streiken foreløpig.

– Det var ett fly i morges som ble kansellert på grunn av crewmangel, men det er ikke relatert til streiken, sier Sund til Nettavisen.

På spørsmål fra Nettavisen om hvorfor SAS har null kanselleringer, svarer Sund:

– SAS har blant en av de nyeste flyflåtene i Europa, som bl.a. inneholder siste generasjon Airbus 320 – som naturlig nok trenger betydelig mindre vedlikehold enn de Boeing 737 de erstatter.

I tillegg er det ulike former for vedlikehold av fly:

– Vi skiller mellom planlagt og ikke-planlagt vedlikehold. Det planlagte vedlikeholdet skjer i intervaller, i henhold til fastlagte planer. Det ikke-planlagte vedlikeholdet vil påvirkes etter hvert som flyene trenger tilsyn i den daglige driften, sier Sund, og legger til:

– Det er fremdeles teknikere på vakt. Det er imidlertid færre slik at vedlikehold tar lengre tid, men så langt klarer vi avvikle trafikken, avslutter hun.

På spørsmål om hvorfor situasjonen er ulik for Norwegian, sier presseansvarlig Andreas Hjørnholm dette til Nettavisen:

– Sikkerheten for Norwegian har alltid første prioritet, og vi gjør det som kreves, for planlagt og ikke-planlagt vedlikehold, før vi sender et fly på vingene. Alle våres teknikere er ansatt direkte i Norwegian og akkurat nå er en del av de norskansatte teknikerne tatt ut i streik.

Heller ikke Flyr er rammet av streiken i dag.

– Vi har en kansellering i dag, Oslo - Evenes - Oslo, som vi varslet om til kundene i går kveld pga teknisk feil, sier Anita Svanes, kommunikasjonsdirektør i Flyr til Nettavisen.