Elkjøp innrømmer problemer i julestria: – Ting har gått skeis

Av

På Facebook-siden til Elkjøp renner det inn med innlegg fra sinte kunder som ikke har fått bestillingene sine. – Skulle gjerne sett at vi ikke var i denne situasjonen, sier elgiganten

DEL

Det skriver Nettavisen.

Elkjøp sliter med å få levert flere av sine største varer til kunder over hele landet.

Det var ABC Nyheter som først omtalte saken.

– Makan til dårlig kundeservice skal man lete lenge etter! Nå er det 2. gang hvor jeg blir lovet leveranse av varer og ingen dukker opp og ingen gir beskjed om at dere ikke kommer, lyder et av innleggene til en frustrert kunde på Facebook.

– Har aldri opplevd så dårlig og manglende oppfølging av leveranse, skriver en annen.

Gjennomgangsmelodien til klagene går generelt på leveranser som ikke dukker opp, samt kundeservice som ikke svarer eller kommer tilbake til innringerne.

Elkjøp er selv frustrerte over situasjonen og erkjenner problemene sine.

– Dette liker vi veldig dårlig. Det er dårlig for kundene og dårlig for oss; rett og slett veldig trist. Vi skulle gjerne sett at vi ikke var i denne situasjonen, sier kommunikasjonsrådgiver Christian Hansen Fjell Kamhaug til Nettavisen.

Snø, is og tollproblemer

Han hevder Elkjøp har satt inn det de kan av ekstra ressurser, men innrømmer at noen fortsatt må vente litt ekstra på varene sine.

Hovedårsaken er ifølge Kamhaug uforutsette hendelser som følge av leveransene fra hovedlageret i Jönköping i Sverige. 

– Det er derfra vi mater ut varer til alle våre kunder. Når det særlig i Sverige har vært ekstra vanskelige kjøreforhold, på grunn av mye snø og is, og ekstra tollkontroller blir mange lastebiler stående i kø, forteller kommunikasjonsrådgiveren.

– Men tar dere ikke høyde for litt ekstra snø og is?

– Vi har fått en økning på 30 prosent fra salget på samme tidspunkt i fjor, som vi har tatt høyde for, men vi har hele tiden ligget på grensa med mange bestillinger. Hadde alt gått som det skulle hadde det gått fint, men vi regna ikke med å få disse problemene på toppen, sier han.

Kamhaug forteller også at på hovedlageret har man økt bemanningen fra 300–400 til 700 for å takle det ekstra presset.

– Håper kundene tilgir

Han håper også på raske løsninger hos kundeservice, hvor flere kunder har rapport ventetider på opptil en halvtime uten å få svar.

– Det er veldig forståelig at det blir irritasjon når kundene ikke kommer frem, men vi har kalt inn ekstra folk til den avdelingen også, opplyser Kamhaug.

Til tross for de mange klagene mener kommunikasjonsrådgiveren likevel det ikke har vært aktuelt å gå ut med advarsler om de mange forsinkede leveransene.

– Vi regner med at det aller meste kommer frem i tide og kan ikke gå ut med en generell advarsel. Selvfølgelig kan vi ikke vite om en spesifikk lastebil blir sittende fast i kø eller ei, men nå regner vi med at det løser seg, forteller han.

På spørsmål om han tror problemene vil gå ut over resten av julesalget til Elkjøp er Kamhaug positiv.

– Vi håper at kundene våre ser at selv om ting har gått skeis hos oss, er vår totale leveringskvalitet fortsatt høy. Vi håper og tror at kundene tilgir oss, forteller han.

Artikkeltags