Forbrukerrådet får gå til massesøksmål mot DNB på vegne av 180.000 kunder

DNB har hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

DNB har hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Forbrukerrådet får gå til massesøksmål mot DNB på vegne av 180.000 fondskunder, har Oslo tingrett besluttet. Det totale kravet mot banken er på over 690 millioner kroner.

DEL

Forbrukerrådet mener 180.000 kunder i tre aksjefond har betalt for en tjeneste de ikke har fått. Bakgrunnen for kravet er en påstand om at fondene er solgt og markedsført som aktivt forvaltede, men kun 12 prosent av DNB Norge-fondet var aktivt forvaltet, mener Forbrukerrådet. Banken har tilbakevist dette.

Oslo tingrett har nå besluttet at rådet får fremme massesøksmålet. DNB har mulighet til å anke denne avgjørelsen.

Forbrukerrådet storfornøyd etter DNB-kjennelse

– En historisk seier for norske forbrukere, mener Forbrukerrådets direktør Randi Flesland om Oslo tingretts kjennelse i DNB-saken.

Flesland er strålende fornøyd etter at Forbrukerrådet fikk rettens medhold i at saken kan føres som et gruppesøksmål.

– Nå er 180.000 kunder ett skritt nærmere å få tilbake 690 millioner kroner de har betalt for en tjeneste som ikke er levert, sier hun.

Medhold for gruppesøksmål

Retten ga medhold i at kundene kan være representert ved Forbrukerrådet. Det siste er viktig for at søksmålet i det hele tatt lar seg gjennomføre, poengterer forbrukerdirektøren.

– Det er en umulighet at 180.000 personer skal saksøke enkeltvis. De har kjøpt samme produkt og betalt samme gebyrsats, og det er naturlig at man ser søksmålet samlet, sier hun.

– DNB forsøkte å blokkere muligheten for at denne saken skulle prøves som gruppesøksmål, men der fikk vi rettens medhold. Retten skriver at gruppesøksmålsinstituttet er laget nettopp for denne typen saker, tilføyer hun.

– Betalte for aktiv forvaltning

Kjernen i saken er at kundene og Forbrukerrådet mener at de har betalt for en mer aktiv fondsforvaltning enn de fikk. Dette er et viktig spørsmål å få avklart, mener Flesland.

– Vi i Forbrukerrådet er svært opptatt av denne typen prinsipielle saker, blant annet fordi stadig flere får pensjonen sin på fondslignende ordninger.

DNB har nå to ukers frist til å anke kjennelsen. Når et gruppesøksmål eventuelt kan komme for retten, er for tidlig å si.

– Vi er helt klare til å kjøre saken. Det er ikke spesielt komplisert. Det som er utfordrende, er at det er snakk om så mange kunder. Vi må klare å holde 180.000 informert, sier Flesland.

Avventer avgjørelse om anke

DNB har nettopp mottatt konklusjonen fra Oslo tingrett og skal lese den og begrunnelsen før de konkluderer med hvordan de stiller seg til den.

Tips Oss
Telefon: 78 42 86 01, SMS/MMS: IFI til 2005, E-post: tips@ifinnmark.no

Artikkeltags